Wang Fu Jing, Tian'an Men, Verboden Stad - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu Wang Fu Jing, Tian'an Men, Verboden Stad - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu

Wang Fu Jing, Tian'an Men, Verboden Stad

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

27 Januari 2008 | China, Beijing

Waarschuwing: Lang verhaal ;)
edit: foto's zijn toegevoegd, weinig uitleg bij nodig denk ik :P

Gisteren nadat ik bijgekomen en uitgeslapen was van mijn eerste avondje stappen ben ik met Mia (het meisje wat het feestje van de avond ervoor had georganiseerd voor haar vertrek) naar Wang Fu Jing geweest. Wang Fu Jing is een winkelstraat met winkelcentra (!), aardig gek he? Ik weet wel een paar dames die hier een dag of twee voor uit zouden trekken haha...

Het is echt een enorm grote brede straat, met links en rechts moderne winkelcentra, maar ook ouderwetse marktstraatjes. Vooral daar sir, please look sir. Maar Nederlands als ik ben, ging het mij alleen om kijken kijken niet kopen. Maar dat maak ik nog wel een keertje goed, er is zo veel te koop daar aan leuke kleine troep waar je niks aan hebt, maar toch leuk is om te hebben. Verder zit er onder andere de eerste C&A van Beijing en nog meer moderne (westerse) winkels.

Een stukje verder kom je uit op een dwarsstraat met leuke eettentjes... Leuk om naar te kijken dan vooral...De foto's volgen nog, wanneer ik een manier vind om die te uploaden, maar internet is voorlopig nog te langzaam op mijn kamer om dat nu te kunnen regelen. Maar ik zal het in woorden uitdrukken:
- Kevers
- Schorpioenen
- Z(S)eepaardjes
- Zeesterren
- Slangen
Erg lekker dus allemaal, de foto's maken het alleen nog maar smakelijker haha. Verder nog Japans gegeten, noodlesoep errug lekker. 's Avonds oerhollands gegeten: pizza! haha

's Avonds werd ik nog uitgenodigd door Suus & Suus om te gaan stappen, maar dat trok ik niet meer na de voorgaande avond, dus ben op tijd naar bed gegaan. Vandaag was het tijd om cultureel te doen.

Dat van die nine million bycicles in beijing geldt ook voor taxi's. Waar je ook kijkt rijden taxi's, en dat is errrrug relaxt want dat is het makkelijkste vervoersmiddel in de stad. Dus ik loop mijn appartement uit, hand in de lucht ("yo taxi!" voor leisure suit larry kenners) en er stopt een taxi. Laat hem een kaartje zien waar tian'an men (plein van de hemelse vrede, je weet wel, van die tanks met studenten ervoor en eronder enzo) op staat en hij zet de meter aan. een goede 20-25 minuten later zijn we er en ben ik welgeteld 29 yuan kwijt. Dat is dus minder dan 3 euro, heb wel afgerond naar 30 yuan (wat gul, hahaha) want ik had een redelijk engelse taxichauffeur die me dus ook nog wat kon vertellen onderweg.

Op het plein aan de zuidkant begonnen, eerst staan vergapen hoe enorm groot het is. Tip van mijn vader, doe eens google earth. Ben daar wezen kijken in een museum, best leuk, maar hou meer van de architectuur dan van allemaal prulletjes van vroeger. Wel interessant, maar ook weer moeilijk om al die dynastien uit elkaar te houden Ding Qing Xing Ming.

Ik wilde ook nog een bezoekje brengen aan het Mao-soleum, maar helaas was de beste man maar tot 12 uur beschikbaar. Langzaam mijn weg vervolgd naar de verboden stad, maar halverwege werd ik al lopend in goed engels aangesproken door 2 mannen en raakte al lopend in gesprek. Bijna bij de verboden stad werd ik uitgenodigd voor om naar een kunstgalerij te komen kijken. Het grensde toch aan de verboden stad, dus ben mee gelopen. Leuk om even te zien, Chinese kunst, maar ik zou het niet aan mijn muur hoeven hebben haha. Of ik misschien toch wat wilde kopen, was voor scholarship for poor students. Ehm ja, wist wel dat er wat achter moest zitten. I come back later, first I go to Forbidden City (engels gaat hard achteruit als je chinezen wilt laten begrijpen wat je bedoelt). Uiteraard ben ik niet terug gegaan.

Deze manier van benaderen heb ik nog een aantal keer meegemaakt. Ze spreken je aan, leuk praatje waar ze echt heel uitgebreid de tijd voor nemen en dan komt de vraag. Als ze het meteen gevraagd hadden, kon ik ze een heleboel moeite besparen. Maar ja, er zullen genoeg mensen wel intrappen.

Toen ik dichter bij de stad kwam, kreeg ik er ook nog een nieuw soort stalker bij: You need guide sir? Automatic audio guide is no good! Juist ja, iemand die nauwelijks engels spreekt moet mij alles over de verboden stad gaan vertellen...

Uiteindelijk heb ik alleen maar mijn boekje beijing & shanghai gebruikt om me de weg te wijzen en de bordjes gelezen wat er allemaal te zien was. Het is echt schitterend! Het is allemaal zo groots en symmetrisch en er is zo veel symboliek te vinden in alle hoeken en gaten van de verboden stad... Indrukwekkend...

Op mijn weg naar buiten nog "special great wall tour" aangeboden gekregen voor het luttele bedrag van 400 yuan (rond 40 euro). Is eigenlijk best fatsoenlijke prijs, maar het kan dus nog weer veel goedkoper wist ik toevallig al.

Onderweg op de terugweg bij de silk market even gestopt. Eens kijken wat er allemaal te koop is aan kleding. Nou, echt alles dus. Silk market kan je alle soorten kleding aan laten meten, waaronder dus maatpakken voor rond de 100 euro. Ik ga nog een keer terug, onder begeleiding van iemand die chinees kan om het eens beter te bekijken en me wat spullen aan te laten meten, zoals een pak en overhemden enzo.

Ben nu alweer redelijk kapot. Gaat je niet in de koude kleren zitten al dat reizen en sightsee-en. Zo maar eens een hapje eten bij de koreaan, proberen hond te vermijden.

Ik heb inmiddels een chinees telefoonnummer: +8613699148084. Stukken goedkoper om naar nederland te smsen enzo, dus nederlandse nummer is nu buiten gebruik genomen. Hou er wel rekening mee dat het nog steeds prijzig blijft en dat ik liever op MSN zit of aan het e-mailen ben.

Zo dan, das een lange geworden... Gelukkig voor jullie ga ik dinsdag al aan het werk, heb ik niet zoveel tijd meer om uitgebreide verhalen te schrijven.

Kusje

  • 27 Januari 2008 - 11:12

    Willemijn:

    Tommie, nu je aan de andere kant van de wereld zit hoor ik veel vaker wat van je en weet ik precies wat je allemaal uitvreet!!!


  • 27 Januari 2008 - 11:18

    M&J :

    He die Thomas,
    Zie dat je je ook al aardig aan het verbazen bent. Zoveel indrukken, duurt wel even voordat je daaraan went. Wij zijn het eigenlijk nog steeds niet... Maarre, een maatpak moet onder de 400 yuan ook wel lukken hoor. Tai gui le! Pian yi dian, zhenme yang? Oh, en bij zijde eerst de aansteker erlangs om te kijken of 't niet direct wegsmelt..

    Jacq en Martijn

  • 27 Januari 2008 - 11:27

    Rens:

    en als je overhemden laat maken wel je initialen erin laten borduren hè! Leuk verhaal. krijg steeds meer zin om langs te komen. dan in godsnaam maar 10 uur vliegen. groeten en zoals ik al eerder zei: kippen hebben geen 4 poten.....

  • 27 Januari 2008 - 11:59

    Priscilla:

    Hey Thomas,
    Klinkt allemaal geweldig! :D Altijd leuk dat sight seeing ... ;) en vermoeiend ... net als shoppen haha
    Ik hoop dat je werk net zo bevalt als je vrije tijd ... suc6!
    Kus

  • 27 Januari 2008 - 12:36

    Ronno:

    He Tim
    Ik zal je eens ff lekker plat smsen op dat heel erg korte en vooral makkelijk te onthouden telefoonnummer.
    Als je nou een mooi roze bling bling overhemd laat maken zijn er vast wel kroegen waar je NIET je vrouwelijk begeleidster tegen komt.
    Wel leuk zo je verhalen te lezen.

    PS je hebt me al overtroffen hoor dus je kan stoppen met verhaaltjes typen.
    Groeten Ronno

  • 27 Januari 2008 - 14:23

    Lisette:

    Hey Bloempje!
    Klinkt allemaal ontzettend gaaf! Blijf maar vooral lange verhalen schrijven, heb ik tenminste ook nog wat te doen hier! Ik kan niet wachten tot ik ook ergens aan de andere kant van de wereld zit!!!
    Kus

  • 27 Januari 2008 - 16:36

    Martine:

    Ik vind het juit vervelend dat je dinsdag al moet werken! Dat betekent dat we veel minder gaan horen en ik vind dit juist zo leuk!! Haha
    Foto ziet er goed uit! Net een local je valt totaaaaaal niet op tussen al die Wokkies ;)
    Genoet van de laatste dag sight-seeen en werkse dinsdag!

    kus kus

  • 27 Januari 2008 - 17:01

    Juul:

    Heeej!

    K lees ook je berichtjes! haha, tof hoor,.. t eten lijkt me wel een beetje eng ;) haha.. have fun !

    Xxx

  • 27 Januari 2008 - 17:41

    H&M:

    Hee lieve Tho!

    Ik zie aan je foto's dat je al volop sjans hebt!? Valt toch niet tegen, dat vrouwelijk schoon daar!

    Ik hoop dat je het schrijven volhoudt, want het is erg leuk om te lezen! Kan me zeker heel goed voorstellen dat het heeeeeeeeeel erg wennen is, maar geniet van de vrije tijd die je nu hebt!! Die Chinezen werken hard hoor.. Moet ook wel van De Grote Baas.

    Nou, tot de volgende blog!

    Dikke knuffel xxx Han en Giel

  • 27 Januari 2008 - 19:20

    Frank:

    Ziet er allemaal niet verkeerd uit!
    Zullen we een handeltje starten?
    Stuur jij al die rommel op een stokje naar NL, distribueer ik ze hier.
    Er zijn genoeg chinezen hier die daar wel trek in hebben.

    Succes met de eerste werkdagen!

  • 27 Januari 2008 - 19:53

    Annelies:

    Als de stage in het hotel niet lukt, ben je best geschikt om rondleidingen te gaan geven............ Echt een goed verhaal. Foto's zijn leuk. Ben wel benieuwd hoe zeester smaakt, pas gezien dat ze eigenlijk niet eetbaar zijn dus hoe doen ze dat daar dan? Liefs

  • 27 Januari 2008 - 23:20

    Marnix:

    Goed verhaal, lekker kort.
    Klinkt allemaal goed man, jaloers!! Brussel is echt een boutstad wat dat betreft... Enne, misschien moet je een reisgids gaan schrijven,volgens mij kan je dat wel. Geniet.
    Greets

  • 28 Januari 2008 - 11:25

    Lotte:

    Aaaah, wat mega ranzig die foto's.
    Shoppen daar klinkt goed ;)
    Ik zal koen de belpiraat uitleggen dan kan hij je bellen voor 3 cent p.m.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Ik werk op Curacao voor anderhalf jaar bij het Avila Beach Hotel. Verder voornamelijk zon, zee en strand...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1378
Totaal aantal bezoekers 33153

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 29 September 2008

China

27 November 2008 - 30 November -0001

Curacao en omstreken

Landen bezocht: