The final countdown - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu The final countdown - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu

The final countdown

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

01 Augustus 2008 | China, Beijing

Vanaf deze plek ga ik proberen (je weet hoe dat gaat bij mij) om jullie op de hoogte te houden van de Olympische Spelen. De wedstrijden enzo kunnen jullie op tv en in de krant wel volgen en alles wat er omheen zit ook eigenlijk wel, maar hoe is het nou voor de mensen zoals ik, die doodgewoon in Beijing wonen?

Ik kreeg vandaag de heldere ingeving, dat het wel eens leuk zou kunnen zijn voor de lezers thuis om zo aan het begin van deze Olympische maand een idee te krijgen wat er allemaal speelt. En natuurlijk om gedurende de maand nog wat updates te krijgen…

Het begon een aantal jaar geleden, dat Beijing de Olympische Spelen veroverde ten koste van steden als Istanbul, Osaka, Parijs en Toronto. Toen begon de inhaalslag om de stad te moderniseren, cultiveren en verbouwen/bouwen/platgooien. Shanghai en –is het nou wel of geen China- Hong Kong zijn verreweg de meest moderne steden (ter wereld?) van China, Beijing is altijd een beetje het achtergebleven kindje geweest. Met het binnenhalen van de Olympische Spelen werd duidelijk dat hier verandering in moest komen, Beijing zou voor het oog van de wereld komen te staan en het zou er goed uitzien ook!

Dat hebben een heleboel mensen geweten, enorme locaties zijn platgegooid midden in de stad, waar voorheen mensen woonden. Voor de “Olympic Green”, waar de meeste Olympische stadions staan, is er waarschijnlijk een dorp ter grote van Oostvoorne platgegooid. Mensen dakloos, maar ze kregen wel een relocatie vergoeding (die natuurlijk nooit genoeg was). Mensenrechten 0, Olympische Spelen 1. En dan heb je nog al die andere ellende zoals Tibet en noem maar op, ja, China is nou niet bepaald het netste land ter wereld, maar waarom moeten er nou allemaal van die idioten de Olympische Spelen aangrijpen voor de mensenrechtensituatie? Je had de reacties hier moeten horen toen die halfbakken fransozen die fakkel uit probeerden te blazen. Alles wat Frans was werd van de ene op de andere dag geboycot, waarom? Omdat de Olympische Spelen hier leven! Mensen zijn zo hyperenthousiast over die Spelen en dat laten ze ook zien ook. Ze hebben geen behoefte aan vreemdelingen die zich lopen te bemoeien met hun mensenrechten ten koste van “hun Olympische Spelen”. Tot zover mijn betoog tegen het mensenrechtenfascisme.

Er is gebouwd in Beijing, ik denk dat iedereen inmiddels wel een plaatje, filmpje of foto van het Bird’s Nest (nationale stadion voor de OS) heeft gezien. Dat is dus nog maar het puntje van de ijsberg, de hele stad is op de schop gegaan; hotels, appartementgebouwen, winkelcentra, stadions, een paar nieuwe metrolijnen en niet te vergeten een compleet nieuwe terminal op het vliegveld (waardoor het vliegveld in 1 keer 2 keer zo groot werd). En op dit moment zijn ze er over het algemeen helemaal klaar voor, het meeste bouwen zit erop, de meeste hotels hebben de deuren geopend, dus nu is het echte aftellen begonnen. De teller staat nog op 7 dagen en een paar uur, want dan is het 8 augustus 2008, 8 uur ’s avonds (8-8-8, 8pm) een heleboel achten achter elkaar dat brengt geluk voorspoed en nog meer van dat soort gekkigheid wat alleen de Chinezen natuurlijk kunnen verzinnen. Het is overigens ook een van de meest gekozen trouwdata in China (en ongetwijfeld wereldwijd). Ik denk dat ik het persoonlijk in de richting van 12-12-12 zoek, of anders wacht tot de volgende 01-01-01, veel te moeilijk onthouden anders.

Dan nog die mascottes, ik zou ze inmiddels graag af willen knallen zo erg word je er hier mee dood gegooid, geen idee hoe dat bij jullie is. Vergelijk het met de wuppie gekte in Nederland, maar dan al sinds een jaar ofzo, gewoon onophoudelijk kom je die dingen overal tegen. En ik krijg het nu zelfs nog over mijn hart om jullie er iets over te vertellen: Het zijn de Fuwa, dat betekent zoiets als klein, aanhankelijk, energiek, vrolijk beestje (of iets van die strekking, ik vind dat irritant ontbreekt in de omschrijving). Je hebt er 5: BeiBei (blauw), JingJing (zwart), HuanHuan (rood), YingYing (geel), NiNi (groen). Als je ze achter elkaar zet heb je: Beijing Huan Ying Ni, wat vrij vertaald Beijing welcomes you (welkom in Beijing) betekent. Ze vertolken de vijf Olympische ringen dus, maar ook vijf natuurlijke elementen; de zee, het bos, vuur (HuanHuan is de fakkeldrager), aarde en lucht en daarna hebben ze er ook nog over nagedacht dat elke mascotte voor een bepaalde sporttak staat. Ik vind het echt fantastisch om te weten allemaal, daarom wilde ik het zo graag met jullie delen. Onder de volgende link kan je het complete verhaal lezen (engels): http://inhouseling.blogspot.com/2008/01/fuwa-beijing-2008.html

Wat kan ik zelf nou merken van de Olympische Spelen? Ik weet dat ze over een week beginnen, ik weet dat het hotel nog niet volgeboekt is (maar wel druk) en ik weet dat externe partijen het hotel aan het verbouwen zijn, omdat wij het “Duitse Huis” zijn. Gelukkig is het Holland Heineken Huis om de hoek… En dan nog de nieuwe regels voor tijdens de Olympische Spelen, zoals de even-oneven dagen voor autoverkeer. Er wordt een poging gedaan om de luchtvervuiling te doen verminderen in Beijing onder andere door zware industrie plat te leggen en door het verkeer op nummerbord te sorteren, zodat de ene dag de even nummerborden mogen rijden en de andere dag de oneven. Uitzonderingen voor taxi’s en openbaar vervoer en auto’s met een speciale toestemming (zal mij benieuwen welke personen uitzondering krijgen). Maar ik kan niet zien of er nou iets verbeterd is aan het weer (wel aan het verkeer, de ringwegen zijn echt een stuk leger), het is nog steeds grauw, soms blauw en regelmatig regen. Ik heb in die 7 maanden dat ik hier nu bijna zit nooit echt veel van die smog gemerkt, want “is het nou bewolking of is het smog?” Enfin, ze zeggen dat het helpt en dat geloof ik dan ook maar (zoiets heet indoctrinatie/propaganda geloof ik).

Wat het hotel betreft, we zitten rond de 85% bezetting voor prijzen die lopen van 1100 euro (ja, euro, niet Chinees mickeymousegeld) voor een gewoon kamer tot 6400 euro voor de presidentiele suite. Dat betekent dus een flinke slag voor Kempinski, maar helaas zoals jullie hebben kunnen lezen was het de laatste maanden zo rustig, dat deze maand de redding zal blijken voor het hele jaar, om het nog enigszins positief af te sluiten (misschien lichtelijk overdreven). Bijna alleen maar Duitsers zitten er dus, met name vanwege het Duitse Huis enzo. Ook kunnen jullie op ARD en ZDF uitzendingen vanuit het hotel verwachten, zoals de ARD Sommergarten ofzoiets, wat ze momenteel in de tuin van Kempinski aan het bouwen zijn. Verder komen er nog enkele hoogwaardigheidsbekleders het hotel bezoeken, waar ik natuurlijk pas over mag vertellen als ze ons weer verlaten hebben, om begrijpelijke veiligheidsredenen.

Voor mij beginnen de Olympische Spelen op 7 augustus, dan is ’s ochtends het hotel bijna leeg en aan het eind van de dag zo’n 90% vol. Bijna 400 man checkt er op die dag in, allemaal om de volgende dag te kunnen gaan kijken naar de opening van de Spelen. Daarna valt het receptiewerk in een dip totdat deze groep vertrekt en de volgende groep weer komt. Dagelijks zijn er slechts iets van 50 wissels, met uitzondering van 4 dagen, waarop het meer dan 200 wissels zijn. Dat wordt dus spannend!

Ik heb geen kaartjes voor wat dan ook, dus ook al zit ik midden in de Spelen, volg ik de wedstrijden net zoals jullie, op de TV. Maar dan wel live en niet midden in de nacht/’s ochtends vroeg ofzo, zoals bij jullie.

Ik zal proberen om jullie op de hoogte te houden en mocht je vragen hebben, probeer ik ook die in het volgende stukje te beantwoorden.

  • 01 Augustus 2008 - 06:14

    Lisette:

    Leuk verhaal weer Bloempje! Ik ben jaloers, ga waarschijnlijk helemaal niks meekrijgen van DE Spelen aangezien ik geen tv heb... Ik ben dan ook zeer content met je komende updates ;)!
    Tot over 1,5 maand!
    Kus

  • 01 Augustus 2008 - 07:22

    Moeders:

    Wat een informatief stuk heb je er weer van gemaakt, schat! Leuk verhaal. Dankzij jouw inside information krijgen aardig wat mensen een heel wat beter beeld van China. En 'ze' lezen zeker geen Nederlands (de partijjongens), want je opmerkingen over de mensenrechten enzo kunnen we hier gewoon lezen...! We zullen de beelden van het Holland Heineken Huis in de gaten houden trouwens, zul je zwaaien ?? ;-)
    Dikke kus van je moedertje

  • 01 Augustus 2008 - 07:36

    Martine:

    Ha Tommie!

    Wat een wijze lessen op de vroege ochtend! Ook voor mij weinig kijken, heb een baan gevonden en ga dus ook loonslaaf worden, waarbij weinig tijd overblijft voor de tv :P Maar wel leuk van die weetjes waar je
    n)iets aan hebt :P Succes met de nieuwe drukte daar ik zal een keer op een duitse zender afstemmen!

    kus kus

  • 01 Augustus 2008 - 07:43

    Priscilla:

    Hey Blom!
    Wat een interessant verhaal weer ;) Ben weer helemaal bij :D Veel succes met de drukte en veel plezier ook!! (Y)

    X

  • 01 Augustus 2008 - 08:35

    Rens:

    Weer helemaal beter geloof ik. Leuk verhaal. Moet nu gaan KIKA-en. Groeten en succes met je stagerapport.....

  • 01 Augustus 2008 - 09:16

    Ellen:

    Hé zwagertje van me!
    Leuk geschreven zeg, ook wel interessant om te weten hoe het er daar nu daadwerkelijk aan toe gaat. Ik ben benieuwd wat je allemaal gaat meemaken en wie er allemaal bij jou in het hotel logeren. Ik heb de komende week lekker vrij (Vic helaas niet), dus ik heb allû tijd om je berichtjes te lezen èn te reageren!!!

    We zullen Fleur van de week weer eens voor de webcam zetten, is al weer tijdje geleden. Kunnen jullie elkaar en wij jou weer eens zien. Of ben jij niet zoveel veranderd, gegroeid, meer haar gekregen, blonder geworden....

    Nou veel plezier en tot gauw! X Ellen

    & knuffel van je nichtje


  • 01 Augustus 2008 - 09:39

    Balhart:

    Mooi verhaal weer Blom,
    Zal wel een gekkehuis worden daar!

    Ik probeer je vanavond even te bellen!

    Dikke kus,
    Thomas

  • 01 Augustus 2008 - 10:15

    Juul:

    Heeee Thomas!

    Leuk om te lezen! Jammer dat je geen kaartjes hebt, maar je zal het wel druk genoeg hebben nu he? Veel succes! Ben benieuwd naar je volgende verhaal,.. tof om te lezen hoe jij het allemaal ervaart!

    Xxies Juul

  • 01 Augustus 2008 - 10:41

    Yentl:

    hoi thomas,
    leuk om je verhalen te lezen!
    veel plezier kus

  • 06 Augustus 2008 - 11:01

    Madelon:

    Ha die Thomas,

    Nu moet ik als de sodem........ een mailtje aan je sturen om je veel succes toe te wensen met al die in- en uitcheckers morgen en de komende 14 dagen, anders ben ik nog te laat. Eindelijk echt werk!!!
    Geweldig die heldere ingeving die je kreeg, wij lezen graag hoe het in het echt er aan toe gaat en niet wat de Chinezen ons willen laten geloven.
    Mijn mailtje is een beetje laat, want net terug van een weekje flierefluiten in de UK (jouw ergste nachtmerrie misschien: 1 week lang tussen 30 dwarsfluiten) en mijn verjaardag (ja, dank je wel, dat je er nog maar lang getuige van mag zijn), ben ik nu weer geland in de echte wereld.
    Dus stuur maar veel inside information, je mailtjes zijn zeer welkom!

    Dikke kus, werk ze en ook veel plezier,
    Madelon

  • 13 Augustus 2008 - 12:01

    Manfred:

    Een waar literaricus, die Van der Blom! Misschien moet je er eens aan gaan denken om van die boeketromannetjes te schrijven! Zou je niet misstaan! Een puik verhaal, nog veel plezier en veel Heinekenbier, groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Ik werk op Curacao voor anderhalf jaar bij het Avila Beach Hotel. Verder voornamelijk zon, zee en strand...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 33160

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 29 September 2008

China

27 November 2008 - 30 November -0001

Curacao en omstreken

Landen bezocht: