Olympische update - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu Olympische update - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu

Olympische update

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

18 Augustus 2008 | China, Beijing

De Olympische Spelen zijn dan eindelijk van start gegaan, 7 jaar lang keek heel China uit naar deze magische dag 08-08-08. Een dag van subliem geluk voor Chinezen, want 8 is een geluksgetal en ondanks wat Evert ten Napel weer voor een onzin uitkraamde tijdens de opening van de OS, ze hebben hier wel degelijk een ongeluksgetal, namelijk vier. Het teken en de uitspraak van 4 lijkt namelijk op dood, reden voor ongeluk, beetje beter onderzoek doen voortaan Evertje!

In het Kempinski ging het alvast los op de 6e, met de aankomst van de eerste groepen, pre-check-ins enzovoorts. Op de 8e zelf was er eigenlijk niks te beleven, reden genoeg voor Blom om er vroeg een eind aan te breien en lekker naar het Holland Heineken Huis te gaan en de openingsceremonie te bekijken. God wat duurde dat lang zeg! Moest ik al die tijd maar biertjes drinken om eindelijk 1 minuutje te kunnen juichen dat de Nederlanders binnenkwamen. Maar zonder dollen, het was een schitterende ceremonie, waarvan ik hoge verwachtingen had, maar die hebben die gekke Chinezen toch weer weten te overtreffen. Af en toe lijken het net Amerikanen, alles mooier, beter en groter… London eat your heart out! Die moeten namelijk over een jaar of 4 proberen om deze opening te overtreffen.

Het Holland Heineken Huis is gelukkig niet al te ver vandaan bij mijn appartementje, een schamele 15 minuten lopen (maar dat doen Hotello’s niet heb ik me door een niet nader te beschrijven persoon (beurde) laten vertellen). Natuurlijk is het per taxi slechts 3 minuten. Het is een gigantisch complex en naar ik me heb laten vertellen het grootste en gaafste HHH aller tijden. Ik denk dat ze dat elk jaar weer zeggen… Enfin, jullie hebben het inmiddels vast allemaal al een keer voorbij zien komen intussen, eventueel zelfs mij zien hossen daar, maar dat is nogal moeilijk in zo’n kolkende mensenmassa. Bij deze, ik stond er tussen!

Ik ben dus zelfs net terug, en heb verzonnen dat ik maar eens met een paar biertjes op een keer mijn waarbenjij.nu te updaten. Inmiddels is het allemaal keihard bezig, er worden vele sporten gespeeld en met name door China veel medailles behaald (de teller van China staat op 35 goud, Nederland op 3 (toch best goed)). Al zou ik natuurlijk naar allemaal verschillende sporten moeten gaan, ben ik tot nu toe door samenvallende opstandigheden alleen nog maar (3 keer, vanavond ook nog ff kijken) naar hockey geweest, is ook de enige sport die ik echt interessant vind. Laten we eerlijk wezen, Olympisch voetbal is voor heaumeaux (zeker als je eerst het EK hebt gehad met een sublieme groepenronde en daarna een waardeloze hier)! En al die andere sporten ben ik best blij dat we links en rechts een medaille oppikken, maar verder voel ik gewoon niet zo’n aantrekkingskracht tot –noem eens een zijweg- (waar we slechts 5 medailles pakten) judo. But I digress… Het is een aparte sensatie om zo’n Olympische Spelen van zo dicht mee te maken.

Allereerst staat een hotel, en zeker Kempinski alszijnde het Duitse huis, volledig in rep en roer voor aanvang van de dag der dagen. De dagen voor de dag der dagen is dan ook best wel een geregel van je welste, maar als de dag eindelijk daar is, blijkt dat het met de aanvang van de Spelen eigenlijk ook meteen ophoudt. Vanaf 8 augustus houd ik dus (alweer) redelijk vakantie, want in het hotel loopt alles op rolletjes en vindt er buiten 4 wisseldagen (lijkt wel een Franse camping) weinig boeiends plaats op het gebied van in en uit checken. Maar niet alleen in het Kempinski is het stil tijdens de OS, het is overal een beetje stil. Het evenement waar zo lang naar uitgekeken is, is begonnen en dat was het dan eigenlijk wel. Er zijn altijd veel mensen onderweg naar wedstrijden enzo, maar buiten de wedstrijden en het HHH is het redelijk stil in Beijing. Misschien ligt het aan mij, ben ik te druk bezig met mijn (nog altijd 40-urige) werkweek en wedstrijden/HHH bezoeken. Maar ik krijg gewoon weinig extra mee van de spelen, behalve een lading Hollanders, kroketten en wat meer bericht uit het thuisland dat ik vanavond weer naar het Heineken Huis moet, omdat we een medaille hebben. Voor dat bericht overigens bedankt, want je leeft hier echt meer langs de Spelen dan in Nederland. Daar ben ik altijd wel op de hoogte van de meeste mogelijkheden op medailles. Hier hoor ik uit Nederland danwel ter plekke dat we medailles hebben. Is ook wel logisch, Chinese televisie zendt alleen alles wat met China te maken heeft uit, de Duitse televisie (die hebben we tijdelijk omdat ARD en ZDF vanuit het hotel uitzenden) alleen wat met Duitsers te maken heeft en de NOS alleen in het HHH te ontvangen/zien is.

Het is gewoon een fantastische ervaring om ergens te zijn tijdens een OS, daar ben ik het met iedereen (expat of toerist) wel over eens tijdens gesprekken in het HHH. Het is ook geweldig om te zien hoe eindelijk al die voorbereidingen ten einde zijn gekomen en alle nieuwe regels en wetten in effect zijn gegaan. Dit alles heeft ertoe geleid dat alles nu redelijk vlekkeloos verloopt en dat het gewoon een fantastische OS is!

Dan nog even op persoonlijk vlak, ik heb een gesprek gehad met de directeur van personeelszaken. Ik moet eigenlijk tot januari blijven werken hier, dat wil ik ook wel, maar niet voor 300 euro per maand! Als het namelijk mee zit, ben ik in september afgestudeerd enzo, dan wil ik natuurlijk wel een echte baan met dienovereenkomstig salaris. Daar zijn we vooralsnog niet uitgekomen en als we daar voor september niet uitkomen, blijf ik in september dus lekker thuis en ga ik van daar uit solliciteren voor iets nieuws. Dit zal ik doen in de volgorde 1 Beijing, 2 China, 3 ergens anders. Maar dus nog even afwachten of ze zich bedenken en mij liever toch niet kwijt raken…

Ik ben in ieder geval aan het aftellen tot ik weer naar Nederland kom, nog 24 nachtjes slapen! Drieënhalve week! Ik heb der zin an! Allemaal gereüniëer enzo, en hopelijk soepeltjes mijn stageverslag verdedigen en mijn diploma ophalen natuurlijk…

Dit geschreven hebbende, verblijf ik. Mochten er nog vragen zijn met betrekking tot mijn werk en of de OS in het echt, dan beantwoord ik die graag in mijn volgende blog.

kusje

  • 18 Augustus 2008 - 06:05

    Rens:

    Hier in NL hebben we nog maar 2 gouden plakken, maar ja het is bij jullie 6 uur later. We kijken steeds heel goed naar de uitzendingen, maar hebben je nog steeds niet in beeld gehad.. misschien moet je maar eens streaken tijdens een hockeywedstrijd...... Wij zijn oo aan het aftellen.

  • 18 Augustus 2008 - 06:28

    Lisette:

    Mooi, ik ben weer op de hoogte! Heb toevallig die NL zwemsters zien winnen, maar dat is dan ook echt het enige wat ik tot nu toe heb meegekregen... Snik! Tot over een maandje!!! Hoop dat het nog gelukt is met de spelvfauten...

    Kus

  • 18 Augustus 2008 - 07:01

    Broer:

    Graag gedaan hoor broertje! Ik zou het natuurlijk niet op mijn geweten willen hebben dat jij door mijn gebrekkige informatievoorziening een huldiging moet missen. Ik vind het toch wel een beetje flauw dat je alleen maar naar het hokkie gaat kijken en bijvoorbeeld niet naar het "luchtpistoolschieten-in-de-klasse-onder-de-57-kilo-in-afwisselende-houding"...dat is toch ook onwijs spectaculair om te zien? ;-)

    Je nichtje is druk aan het oefenen met staan/lopen voor als je hier bent, ze wil nu eindelijk wel eens leren hoe ze die roze hokkiestok moet gebruiken...

    Chussssssssssss

  • 18 Augustus 2008 - 08:42

    Frank:

    Victor, je vergeet het pijl en boog schieten met hindernissen!

    Maar thomas, fijn om te lezen dat de Chineese propaganda machine goed heeft gewerkt en jij niets dan lof hebt voor de OS. Normaal heb jij toch altijd wel een kritische kant...
    Ook mooi om te zien dat je met onze belastingcenten bent omgevormd tot de hotel machine die je bent en dat je dan snel vlugt naar het buitenland om daar te gaan werken ;)

    Er staat je hier geen hartelijk ontvangst te wachten vriend!

  • 18 Augustus 2008 - 09:17

    Pip:

    Blom! Goed verhaal! Laat ze daar bij Kempinski lekker een verschrompelde.... (pip, kappen nou, je bent op een openbare website aan 't typen) krijgen! Waar zit jij trouwens bij de hockey? Achter het doel bij de tegenstander (lees: strafcorners!)...
    Tot snel weer! kusje haai!

  • 18 Augustus 2008 - 14:33

    Dhr. Buijs:

    Dit geschreven hebbende, verblijf ik........

  • 18 Augustus 2008 - 17:18

    Lotte:

    He Blom,
    Heb weinig van me laten horen maar iedereen spreekt hier regelmatig over je (koen mist je ;))Vind het super leuk je weer te zien over drie weekjes. Gelukkig hebben we je broertje (MdJ) nog niet hoeven uitzwaaien. Take care, gr aan de lekkerste heren van het hockey elftal en tot snel. Kus

  • 19 Augustus 2008 - 11:43

    Suza:

    Tho! Fantastische sfeer-update! Hebben we meer aan dan aan die extreem korte sfeer momenten van het HHH die tijdens studio sportzomer voorbij komen. Dat je lang bent van stof als je gedronken hebt wist ik, maar dan ook nog zo'n verhaal uit je mouw schudden vind ik persoonlijk gewoon knap! Hoe zit het met de lichtschakelaar in HHH, wordt 'ie nog met regelmaat aangedaan door dhr. Blom of valt het mee? Dat stage verslag gaat heel soepeltjes de pocket in, dat kan ik nu met zekerheid zeggen. Gooi alles in de strijd bij Kempinski, maar kom eerst gezellig even terug. Nog even wat Nederlandse feestjes op Nederlandse bodem vieren! Tho, nog ff volhouden (vervelend elke avond in het HHH, maakt die saaie dagen in Kempinski wel weer goed) en tot snel!

    Kusje!

  • 20 Augustus 2008 - 13:47

    MMM:

    Ik mis nog een verhaaltje over je vriendinnetje of moet ik meer lezen????

  • 20 Augustus 2008 - 20:21

    Annelies:

    Schaam me diep maar heb nu pas tijd voor je. Lijkt me inderdaad wel super om alles van zo dichtbij mee te maken.
    Ben benieuwd hoe het met je werk daar afloopt. Voorlopig kijken we er alleen maar naar uit je weer te zien en tel ik net zo hard als jij.

    Liefs en tot gauw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Ik werk op Curacao voor anderhalf jaar bij het Avila Beach Hotel. Verder voornamelijk zon, zee en strand...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 33167

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 29 September 2008

China

27 November 2008 - 30 November -0001

Curacao en omstreken

Landen bezocht: