Maand 5... Eindelijk weer eens - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu Maand 5... Eindelijk weer eens - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu

Maand 5... Eindelijk weer eens

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

10 Juli 2008 | China, Beijing

*Waarschuwing, weer een beetje lang uitgevallen bericht*


Heerlijk toch, zo’n stageverslag schrijven, dat geeft je ten minste weer eens de ruimte om te SOG-en. Voor niet ingewijden, dat staat voor Studie Ontwijkend Gedrag. Zoals menig van mijn trouwe lezer(essen)s kunnen beamen, ben ik niet bepaald de hardste werker op deze aardbol. Dit blijkt de laatste tijd opnieuw uit mijn voortgang met mijn stageverslag, wat door potjes patience, rookpauzes en werk (!) geplaagd wordt door vertragingen. En niet te vergeten een vakantie tussendoor nog ook, want je kan je laptop wel meenemen op vakantie, maar als je hem niet gebruikt schiet je nog steeds niks op met je verslag.

Maar ja, jullie zijn allemaal heel blij dat ik weer een keertje schrijf hè? Ik werd helemaal gek van al die mailtjes of ik nog leefde en wanneer ik weer eens wat ging schrijven, dus bij deze maak ik jullie allemaal (je weet wie je bent!) weer eens blij. Maar zonder dollen, ik vind het best lief dat jullie wel aan mij denken als ik niet aan mijn waarbenjij.nu denk! Bij deze nog ff het onvermijdelijke begin-je-verhaaltje-op-waarbenjij.nu-zinnetje: eens ff kijken waar ik vorige keer gebleven ben zeg…

Ik zie dat dat ergens na het vorige bezoek van mijn ouders is geweest, nou die zijn dus inmiddels alweer twee keer geweest. Wat zeg jij! Hoor ik u denken… Maar het valt mee hoor, 1 keer aan het begin van hun China rondreis en 1 keer aan het eind van hun China rondreis. Zij hebben een enorme rondreis gemaakt van 3 maanden, voor het uitgebreide verslag en de 800 foto’s verwijs ik u graag naar rensvanderblom@hotmail.com (misschien dat je nu wel spam krijgt op je hotmail blom!). Maar de laatste week ben ik met ze mee geweest en heb ik mijn eerste stuk China buiten Beijing gezien en dat is me goed bevallen kan ik je vertellen. Schone lucht, meer zon en dan kan je tenminste gewoon knallend hard verbranden enzo. Heeeerlijk!

De reis bracht mij naar Guilin (in het zuiden van China), alwaar ik mijn ouders zou ontmoeten. Leuke stad, beetje gedateerd hotel, verder weinig over te vertellen, aangezien we er alleen 1 middagje geweest zijn. Vroeg naar bed gegaan, want de volgende dag was het tijd voor de grote boottocht naar Yangshuo, een stad op een kilometertje of 80 van Guilin. Geweldig weer gehad, voor die Chinezen wat minder, want die moesten hun parapluutje opsteken tegen die zon. Want stel je voor dat je bruin wordt! Dan werk je op het land enzo, wat zouden de buren wel niet denken! Enfin, ik had eigenlijk ook wel een parapluutje kunnen gebruiken, of in ieder geval een beetje zonnebrand, want het eindresultaat van die dag was: “wow! Ik ben bruin geworden! Oh nee, stiekem gewoon verbrand als een kreeft!” De volgende dag gelukkig alleen maar mountainbiken rond Yangshuo, dus daar kon ik nog wat verder aanbranden. Op die twee dagen verbranden heb ik de rest van de week moeten teren, want toen heb ik de zon toch maar vermeden (en de zon ons af en toe ook).

Verder was Yangshuo gewoon een leuk plaatsje, waar je je vast nog wel een dag of 3 kan vermaken, maar herr Reiseleiter (AKA ouwe blom) had een strak schema en we vertrokken de volgende dag alweer uit onze enorme hotelkamer van 100 m². De reis bracht ons via een taxi waarvan de chaufu met pompende beweging gas gevend alle alternatieve wegen (die je nauwelijks nog wegen kon noemen) benutte om een euro uit te sparen op de tolweg, naar het vliegveld in Guilin. Van daar uit namen we het vliegtuig naar Shanghai, alwaar we meteen weer de bus in doken naar Suzhou. Daar staat sinds anderhalve maand een Kempinski hotel wist ondergetekende, en ondergetekende had daar ook 2 kamers voor een leuk prijsje kunnen regelen. Fantaaaastisch mooi hotel, kamertje met uitzicht op het meer, van alle luxe voorzien alleen voor een standaard kamer een beetje klein met slechts 55 vierkante meter. Ik heb nog een echte rondleiding gehad door het hotel, aangezien het nog niet helemaal (helemaal niet) af is. Erg interessant om te zien waar ergens in een betonnen rommelzolder over een aantal maanden penthouse suites met openlucht jacuzzi moeten komen. Suzhou is een best leuk plaatsje op ongeveer een uurtje van Shanghai wat min of meer het silicon valley van China is en wat qua toerisme ook in opkomst is. Zo hebben ze er onder andere twee grote meren aangelegd (waaraan het hotel ook ligt), leuke straatjes vol kroegen en restaurants en een golfbaan (invitation only 1,400,000RMB oftewel 140,000 euries per jaar lidmaatschap). De volgende dag naar Shanghai met de bullet train, ging helaas maar 250kmh, beetje tegenvallertje… Is die HSL in Nederland eigenlijk al eens klaar?

Shanghai vond ik helemaal geweldig om heen te gaan, alleen toen ik daar was vond ik het wat minder. Ik denk dat dat ergens misschien ook iets met de groepssamenstelling te maken had, niets tegen mijn ouders maar er is gewoon niet veel meer te doen in Shanghai dan shoppen, stappen en uit eten gaan. En na die slopende week was ik er trouwens eerlijk gezegd ook niet eens erg aan toe om hard te gaan stappen. Wel super om nou eindelijk eens te zien waar Jacq en Martijn altijd uithangen als ze het over de kokosnoot hebben enzo. Nog even de Jin Mao toren beklommen, alle 88 verdiepingen, helaas was de trap alleen voor noodgevallen, dus zijn we met de lift gegaan. Die knalt met 9 m/s omhoog, best snel, maar dat is ook wel nodig, aangezien je nog altijd 45 seconden nodig hebt om boven te komen. Die toren is overigens ook thuis van het hoogste (atrium)hotel ter wereld het Grand Hyatt Shanghai, waar we ook nog maar even een blik hebben geworpen, best leuk optrekje! Die rare koker die tussen de foto’s zit is het desbetreffende atrium.

Vanuit Shanghai gingen we weer naar Beijing terug, alwaar mij het gevoel overkwam wat je normaal hebt als je van Schiphol naar Oostvoorne overkomt: Heerlijk, we zijn weer thuis. Best apart om dat aan de andere kant van de wereld te hebben kan ik je vertellen. Na nog 2 daagjes afscheid van de paps en mams genomen, die weer naar het echte thuiskom gevoel gingen (echter van Düsseldorf naar Oostvoorne en niet vanaf Schiphol).

Hoe is het verder zo met Blom in Beijing hoor ik u denken, de vragen branden over visum, promotie en belevenissen. Nou, kan ik vrij kort over zijn, namelijk respectievelijk heb ik niet gekregen, heb ik niet gekregen en maak niet zoveel bijzonders mee. Maar Blom zou Blom niet zijn als hij er geen lang verhaal van maakte. (de matig geïnteresseerden kunnen hier ophouden met lezen)

Vandaag ga ik pasfoto’s maken en breng ik mijn paspoort naar het hotel, vervolgens gaan we morgen gedrieën (Maarten, Jacco en ik) naar het Public Security Bureau onder begeleiding van een Human Resource tante. Als het goed is hebben zij dan alle juiste papieren voorhanden en zou ik dan eindelijk mijn verlenging van het visum krijgen. Zo niet, ben ik over een week of 2 weer in jullie midden. Ik hoor jullie denken, wie is Jacco (misschien ook wel wie is Maarten?) Maarten is in ieder geval die jongen waar ik samen mee ben begonnen hier, die ook van de hotelschool komt. Jacco is mijn nieuwe kamergenoot. Ja, dat was een kleine teleurstelling, om na 4 maanden alleen wonen te horen te krijgen dat je ineens weer je appartement moet gaan delen. Gelukkig valt alles mee en kunnen we het prima vinden, ook al was dat niet zo zou ik dat hier niet schrijven, want wie weet of hij het ook leest. Maar ik meen het, gaat prima.

Die doos waar ik vorige keer over sprak die helemaal niks kon, maar wel Executive Floormanager was is inmiddels met de noorderzon vertrokken. Godzijdank, opgeruimd staat netjes. Tussentijds is er ook weer aardig wat personeel bij gekomen op de Executive Floor, zodat we weer fatsoenlijke werkweken draaien en geen onnodige overuren hoeven te draaien. Dat is sowieso niet nodig, omdat er geen pepernoot (ik wilde wat anders schrijven, maar dat zou niet netjes zijn) te doen valt. Het hotel schommelt namelijk al maanden rond de 50% bezettingsgraad -voor niet-hotel-ingewijden, dat is gewoon bar weinig in maanden die normaal gesproken hoogseizoen horen te zijn- wat zich vertolkt naar de EF bezettingsgraad van rond de 40%. Mijn dagen zien er dan ook als volgt uit:
- Ochtenddienst: Oh jee, 20 check out en 20 check in, van die 20 die uitchecken doen ook nog eens een stuk of 10 dat bij de receptie beneden in de lobby en die check ins zijn pas vanaf een uur of 12.
- Avonddienst: Oh, geen check outs meer en nog 6 check ins. Kan ik de hele tijd met mijn duimen gaan zitten draaien tot het 23:00 is, waarna ik mijn verveling met een biertje in de kroeg kan gaan zitten verdrinken.
Zoals jullie begrijpen is dat ook geen uitnodiging om na afloop van mijn stage terug te willen komen als Executive Floormanager. Die promotie heb ik overigens (nog) niet aangeboden gekregen, maar ik zou hem ook niet aannemen. Mijn werk is dus verschrikkelijk saai, ik zit mijn tijd uit tot ik weer naar Nederland kom en de hotelschool helemaal af te ronden. Voordat ik wegga ga ik in een gesprek eens informeren wat voor functies ze eventueel voor mij open hebben als ik terug kom na die twee weken Nederland. Als dat niks interessants is, dan ga ik gewoon niet terug, zo makkelijk gaat dat met mijn huidige contract (twee weken opzegtermijn, laat dat nou precies die twee weken vakantie zijn). Ik wil hier best nog wel wat solliciteren en dat doe ik in die periode dan misschien ook wel.

Nou ja, verder vragen jullie nog naar belevenissen, maar daar heb ik er niet zoveel van helaas. Er vertrekken steeds meer mensen van mijn Hollander-groepje, dus de bizarre weekenden nemen ook gestaag een beetje af helaas. Neemt niet weg dat ik me nog steeds prima vermaak in mijn vrije tijd hoor, maak je geen zorgen. Verder heb ik tijdens het schrijven van dit hele verhaaltje al zitten bedenken of en hoe ik dit zou vertellen, maar ik doe het gewoon maar en hou het beknopt. Ik heb een Chinees vriendinnetje, nog pril en weet niet hoe het loopt. Wou het toch ff met jullie delen.

Dat was het weer van mijn zijde, ik nodig jullie allen van harte uit om mij te bellen via www.belpiraat.nl, mijn nummer is +8613699148084 of met Skype of gewoon op de MSN aan te spreken (op die spaarzame momenten dat ik online ben). Je mag natuurlijk ook gewoon hier reageren en niet bellen, of e-mailen, vind ik ook altijd gezellig, of je mag gewoon doen wat je altijd doet, geen contact zoeken (ik heb bij geen van deze opties bepaalde mensen in mijn hoofd, als je je aangesproken voelt is dat je eigen schuld). We zien elkaar sowieso wel weer over een maandje of 2.

Dikke kus uit Beijing!

  • 10 Juli 2008 - 06:27

    Priscilla:

    Hey Blom,
    Ik ben zowaar de eerste die een berichtje kan achterlaten! Er zit dan wel altijd wat tijd tussen je verhalen, maar zo heb je ook altijd wel weer ontzettend veel leuke dingen te melden! Ik lees je verhalen met plezier! Ik hoop dat het verlengen van je visum lukt en dat ze interessante opties eventueel voor je hebben! Succes met alles nog daar en ik wens je ook veel succes met je vriendinnetje!! Super!

    Dikke X

  • 10 Juli 2008 - 07:37

    Annelies:

    Ha neefjelief,
    Ik weet dat er tijdverschil is in China, maar dat het zo erg is dat 3 weken daar 3 maanden duren is wel erg veel toch? Of heb ik het al die tijd verkeerd begrepen.
    Leuk om weer wat van je te horen trouwens.

    Zouden wij trouwens niet naar elkaar mailen als er nieuws te melden was?
    Volgens mij ben je dat op een bepaald moment vergeten, want nieuws had je.

    Liefs en dikke zoen
    je tantetje

  • 10 Juli 2008 - 08:15

    Xenia:

    hee tommy ik had je moeten bellen!!!!! want ik ben een week in bejing geweest echt stom van me !!!! ik wil de je hyves maar de comp maar comp was daar stuk in het hotel maar hoe is het met je????
    ik ga het snel lezen en ik spreek je snel kuskus xxxxxxeentje

  • 10 Juli 2008 - 09:22

    Rens:

    Ik heb net met 1 oog je relaas gelezen, want ik ben net terug uit het ziekenhuis van mijn staaroperatie. De chirurg zegt dat de operatie is gelukt. Ik weet het niet, want mijn rechteroog is afgeplakt. Goeie foto's zeg. Ik heb eergisteren ons vakantieverhaal geschreven. Is ruim 200MB geworden door alle foto's die erin staan. Zoek een mogelijkheid om het bij je te krijgen. Hebben een enorm relaxte terugreis gemaakt met Air Berlin. We hadden allebei 4 stoelen tot onze beschikking. Zijn al weer redelijk in het ritme.
    Groetjes en tot horens/meels/schrijfs.

  • 10 Juli 2008 - 10:44

    Hanneke:

    Hee Tho!

    Wat ontzettend leuk weer eens wat van je te horen!!

    Veel plezier nog verder, en ik hoop dat je je laatste weken wat interessanter mag meemaken dan je hier beschrijft, want als het zo lees lijkt het wel alsof je je verveelt.
    Maar dat zal wel meevallen denk ik!

    (en wat lees ik hieronder nou? Een vriendinnetje? Zo te zien verveel jij je helemaal niet!! Neem je der mee?? ;))

    Groetjes xxx Michiel en Hanneke

  • 10 Juli 2008 - 10:47

    Hanneke:

    Gave foto's trouwens!!

  • 10 Juli 2008 - 11:35

    Yentl:

    Hoi,

    Ik vind het telkens erg leuk om je uitgebreide verhalen te lezen. Ben blij dat je het leuk vind en een vriendinnetje hebt! Heel veel plezier nog!

    Ik heb helaas nog steeds geen stage, maar ja we zien wel waar ik eindig...

    Groetjes x

  • 10 Juli 2008 - 12:35

    De Boersjes:

    Hey Thomas,

    he he eindelijk weer een berichtje van jou, dat duurde wel heel lang hoor. We vinden het fijn om te horen,dat het goed gaat en dat je een vriendinnetje heb,is helemaal goed nieuws.
    Veel succes met je visum en we wachten wel weer op een nieuw berichtje!

    Groetjes Edwin en Jerina en natuurlijk Daisy

  • 10 Juli 2008 - 14:02

    Marloes:

    Jeeeeeeeej daar is hij dan!!!! :D Heerlijk verhaaltje weer Blommie, echt een leuke vakantie gehad ook met je ouders!! Haha die toren in Shanghai was bij ons helemaal nog niet af... bij ons was de hoogste toren de TV toren, daar ben jij nu toch wel even wer overheen gegaan geloof ik!
    Wel balen van alle vertrekkende NL'ers ja, ik ken het!:S Hier gaan over een maand/ twee maanden ook echt heel erg veel mensen weg en ik heb nog geen nieuwe potentiele mensen gehoord! Maar goed, wij vermaken ons hier ook wel!!(Y) Hoe gaat het met je stageverslag verder? Ik begrijp er geen poep van.... het is zooo vaag beschreven! We moeten daar misschien maar eens over gaan bellen ofzo, hier zijn er wel meer mensen (lees iedereen) die het vaag vind!!! haha, HAVE FUN!!!!!

    Dikke kus!!!!

  • 11 Juli 2008 - 11:10

    Frank:

    3 maanden om een leuk verhaaltje te verzinnen en dan kom je met dit!!!??

    Vind je het gek dat ze je nog niet hebben gepromoveerd ;)

    Maar goed, je hebt weer een mooie nieuwe betekenis gegeven aan de uitdrukking; Ik ga even een chineesje halen...

    TschüB!

  • 11 Juli 2008 - 22:04

    Rob (de Pa Van):

    He jonge Blom, werd wel eens tijd, maar leuk weer wat van je te lezen. Ik schijn je ouders niet erg snel te missen want die 3 maanden zijn om gevlogen...! Vraag me alleen nog even af; "wat is pril"? De verkering of dat Chineesje? Hou je haaks en maak er nog verder wat van (ook met je verslag). Succes

  • 14 Juli 2008 - 12:32

    Tini:

    Tommie!

    Ik kan me je afscheidsfeestje nog herinenren, iets met verticaal en horizontaal ofzo :P haha naja ik vind het helemaal enig! Heb je tenminste wat te doen in alle uren die je je verveelt!
    Superleuk om weer eens wat te horen, ga vanmiddag de foto's bekijken, dan ben ik weer helemaal bij!

    kus kus

  • 14 Juli 2008 - 13:37

    Juul:

    Hee Thom!

    De interessantste foto mist,... ;)
    Hoe ziet ze eruit?!
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat daar,

    Dikke kus,

    Juul

  • 15 Juli 2008 - 15:11

    Ilonka:

    Hey Thomas,
    Ik heb van Ayla Korner (Hotelschool en vriendinnetje van mij) jouw blog gekregen. Aangezien ik ondertussen al weer 1,5 maand in Beijing vertoef leek het haar leuk (en mij uiteraard ook) om te meeten. Ik studeer in Utrecht Hotelmanagent en loop hier ook stage in een Hotel in het CBD District. Misschien een kleine troost voor jou want wij hebben nog veel minder te doen ;) Ik zit hier samen met nog drie Nederlanders... Dus misschien vind je het leuk om een keertje te meeten, waarschijnlijk kunnen wij nog een hoop van jou leren over Beijing! Op de site kon ik nergens je email adres vinden dus daarom maar even zo.
    Als je mij wil contacten kan dat via ilonka172@hotmail.com, www.gerdaenilonka.waarbenjij.nu of 13439371454.
    Groetjes Ilonka

  • 16 Juli 2008 - 09:51

    Pip:

    guestttt!!! 's gewoon een goed verhaal! en leuk dat je scharreltje nu vriendinnetje mag heten... zal binnenkort es bellen om te checken of er nog genoeg gedronken wordt en al dat soort zaken!

    Kusje haai Pip

  • 16 Juli 2008 - 18:17

    Suza:

    Hey Thootje!!!

    Wat een bazen-verhaal! Fantastisch om al die Chinese verhalen te lezen gestoken in een typisch ‘Blom-jasje’. Balen dat Kempinski nog steeds niet volloopt > bij MEA was ‘t hectisch geweest met 20 check-ins...
    Ik ben blij om weer in Nederland te zijn, maar mis de spontane kroegavondjes (nog 1 klein biertje dan) wel hoor! Heb al twee keer geprobeerd guacamole te maken, maar ’t smaakt toch elke keer weer anders dan bij de Mexicaan...
    Geniet nog ff van de laatste tijd in Beijing incl. Olympische Spelen uiteraard. D'r komen weer aardig wat Nederlanders jouw kant op!
    Kom wel terug want ik heb nog een rondleiding Madurodam van je tegoed!

    Dikke kus Suza

    Ps. Volgende keer verwachten wij allemaal natuurlijk wel een foto van Lala!

  • 28 Juli 2008 - 22:11

    Joeri:

    thomas,

    Goed om te horen dat alles nog lekker gaat daar in het verre oosten. Ik zie aan je foto's etc. dat je flink wat cultuur opsnuift, erg goed! En je ook steeds meer verdiept in de lokale bevolking!ook erg goed...! gr. uit holland joeri

  • 28 Juli 2008 - 22:11

    Joeri:

    thomas,

    Goed om te horen dat alles nog lekker gaat daar in het verre oosten. Ik zie aan je foto's etc. dat je flink wat cultuur opsnuift, erg goed! En je ook steeds meer verdiept in de lokale bevolking!ook erg goed...! gr. uit holland joeri

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Ik werk op Curacao voor anderhalf jaar bij het Avila Beach Hotel. Verder voornamelijk zon, zee en strand...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 33166

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 29 September 2008

China

27 November 2008 - 30 November -0001

Curacao en omstreken

Landen bezocht: