This is myyyy life... Of: mijn dagelijks leven - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Thomas Blom - WaarBenJij.nu This is myyyy life... Of: mijn dagelijks leven - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Thomas Blom - WaarBenJij.nu

This is myyyy life... Of: mijn dagelijks leven

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

10 Januari 2009 | Nederland, Amsterdam

Ik denk, laat ik eens even wat anders updaten dan werk en feest… Namelijk, hoe woon ik en wat rijd ik. Na een maandlange zoektocht heb ik dan eindelijk een geschikte bolide gevonden, waar ik zonder (al teveel) schaamte in rond durf te rijden. Tijdens deze zoektocht naar een bolide heb ik onder andere een levensgevaarlijk wrak bestuurd naar een monteur, deze auto had een hele stroeve rem en maakte vreemde geluiden en bleek dan ook aan de onderkant helemaal weggeroest te zijn. Verder nog een bak die “op drie poten liep” aldus de monteur, dit houdt in dat maar 3 van de 4 cilinders het deden (als het “op vijf poten” is, betekent het waarschijnlijk 5 van de 6). En een bak waar een heleboel aan versleuteld moest worden, want hij was onder andere lek aan het dak, maar de eigenaresse wilde niet afdingen. Dan doen we het natuurlijk gewoon niet, met de vermelding dat als ze hem niet meer kwijt zou raken voordat ze het eiland verliet, ze altijd nog mocht bellen voor de helft van de geboden waarde. Niks meer gehoord, denk dat ze boos was…
Uiteindelijk dus om de hoek van waar ik woon (daarover straks meer) een jongen die zijn auto wilde verkopen ivm vertrek naar Nederland. Een Ford Escort 2.0 16v (vette shit!) uit 1999, dus een stuk nieuwer als alles wat ik voorheen geprobeerd had, verder airco, electrische ramen, automaat, centrale deurvergrendeling met AB en last but not least een spoilah! Ja, een spoiler, aangezien het een Escort SE Sport is… Ik rij dus met gierende banden bij stoplichten weg en maak dikke burnouts bij straatraces enzo. Of misschien had dat ooit gekund, door de tropenjaren van de auto is hij niet zo enorm soepel meer, maar hij rijdt, heeft heerlijke airco en brengt me volgens de monteur met af en toe wat onderhoud zeker de komende anderhalf jaar wel waar ik zijn moet. In hoeverre ik deze garantie moet vertrouwen en of ik überhaupt iets aan zo’n garantie heb weet ik nog niet, dat horen jullie vanzelf (of hopelijk dus niet). Als ik nog foto’s kan uploaden zal ik er een mooie foto van op zetten, dan zie ik de jaloerse commentaren met spanning tegemoet.

Dit was dus wel mijn eerste uitgebreide ervaring met de bureaucratie van dit eiland, “even” die auto overschrijven op mijn naam. Dit gaat als volgt: een bezoek aan de belastingdienst, een bezoek aan de keuringsdienst, een bezoek aan de verzekering en dan weer terug naar de belastingdienst. Op zich een middagje goed bezig dus… Dacht ik… haha… Dag 1, ophalen auto, samen met die jongen naar de belasting, uur wachten, daarna huurauto wegbrengen, naar de keuring, net 5 minuten te laat (k*t, hadden we die huurauto maar daarna weggebracht), dan maar ff naar de verzekering, maar je mag pas overschrijven als je bij de keuringsdienst bent geweest. Dag 2, vroeg naar de keuring, toch nog te laat, waren al 40 wachtenden voor me. Tweeënhalf uur later aan de beurt, keuringskaart overgeschreven, maar ik moest het wel afrekenen voor ik hem mee kreeg, zoals je begrijpt was de kassa natuurlijk alweer dicht voor de tweeënhalf uur durende middagpauze. Dus paar uur later weer terug gegaan, betaald en eindelijk de keuringskaart in bezit. Nu door naar de verzekering, die overschrijven, dit ging erg vlot verder, dus ik kon een half uur later alweer terug naar het belastingkantoor voor het laatste stukje van mijn overschrijving. Ik kwam om tien voor half vier aan, maar werd door de vriendelijke beveiligingsdame verteld dat het kantoor om half vier gesloten was. Aandringen om op mijn horloge te kijken dat het nog geen half vier was ten spijt, ik mocht niet naar binnen; morgen was ik de eerste. Dag 3, ik mocht om 7 uur naar binnen, maar om 8 uur gingen ze pas aan de slag. Ik wilde niet een uur eerder gaan zodat ik als eerste aan de beurt zou zijn, dus was ik er om kwart voor 8 en waarempel, om 8 uur kwam er beweging in. Uiteindelijk om 9 uur liep ik naar buiten als de officiële eigenaar van mijn nieuwe waggie. Wat een avontuur… In maart ergens moet ik nog eens door die bureaucratische molen heen om mijn wegenbelasting te betalen en nieuwe kentekenplaat op te halen, maar daar kan ik me voorlopig nog mentaal op voorbereiden.

Eigenlijk moet ik ook nog zo’n molen door om geregistreerd te worden als inwoner van Curaçao, maar dat wordt gelukkig geregeld door het werving en selectiebureau die deze baan “voor mij geregeld hebben”. De aanvraag is gedaan en ik ben als het goed is over een maand of 3 ergens wel door de ambtelijke molen heen en officieel Curacaos-Nederlands staatsburger (dubbel paspoort! Ik kan burgemeester van Rotterdam worden!).

Ja, dan was er ook nog dat huisje waar ik naar op zoek was. Dat was ook ingewikkeld, aangezien ik natuurlijk de luxe had van 2 weken hotel en 2 weken oppashuis dat voorzien was van alle luxe en comfort. Uiteindelijk heb ik gesetteld voor minder dan het beoogde tweeslaapkamer appartement met alles erop en eraan voor weinig geld. Ik zit nu in een kamer met eigen voordeur en badkamer, gedeelde keuken en openbare ruimte, hangmatten enz. Ik heb er 4 huisgenoten, waaronder een duikinstructeur en 3 surfers die de hele dag les geven en verder een beetje blowen. Hoe ik het ook uitleg, ik word toch niet geloofd dat ik niet mee blow, maar bij deze een poging: Ik doe echt niet mee. Maar ik moet het natuurlijk wel een keertje proberen, van die Curaçaose wiet (pa/ma: dit stuk mag je voor opa en oma wel even eruit knippen, denk dat ze het niet willen weten, jullie misschien ook niet, maar ja, dan had je maar digibeet moeten blijven). Ik hou jullie op de hoogte. Maar ik zit hier dus verder prima, het is sober, bijna Spartaans te noemen, maar wel op een goede locatie. Ongeveer 5 minuten bij het strand vandaan, 10 minuten van mijn werk en loopafstand naar de supermarkt. Nu is het verder alleen maar zaak dat ik op mijn gemak ga zoeken naar een woning waar ik echt anderhalf jaar wil gaan slijten, maar ik zit niet op de schopstoel.

Voor de belangstellenden:
Mijn adres is Granaatappelweg 80, te Curaçao. Postcode of stad niet echt nodig volgens mij. Telefoonnummer is +5999 693 1326 en mijn e-mailadres heb je denk ik wel als je dit leest.

Helaas kan ik geen youtube filmpje embedden, dus bij deze een link wat het leventje op Curaçao wel aardig leuk beschrijft:

Ayo!

• 10 Januari 2009 - 14:49

Rens:

Wellicht heb je nu wat meer begrip voor alle ontberingen die wij op de Antillen hebben moeten doorstaan. Ik had trouwens een mannetje voor al die administratieve rompslomp. Ik gaf hem 25 NAFLS en dan was hij binnen een half uurtje terug met kentekenplaat, keuringsbewijs enz.
    Van dat blowen heb ik niet gelezen. Je bent er zelf bij en ik vertrouw gewoon op je.
    groeten

• 10 Januari 2009 - 17:11

Annelies:

Leuk weer zoals je het allemaal beschrijft en idd weer eens iets anders dan feesten etc., maar dat is ook leuk om te krijgen hoor.
    Blowen wil ik niet weten, doe voorzichtig!
    Tja en dat je wakkie niet zomaar even mee kon nemen dat had je kunnen weten. Het gaat daar net iets anders dan hier en dat is niet alleen met een auto. Zo leer je wel geduld krijgen en de betekenis van "morgen" wordt een heel ander begrip. Moet je weer afleren als je in het westen van de wereld komt want ongemerkt ga je er in mee.
    Liefs en groetjes ook van Henk natuurlijk

• 10 Januari 2009 - 19:04

Frank:

Hebben ze dan geen bmw-dealer op dat eiland? Raar!

Wat mij dan weer opvalt in je verhaal is dat jij gewoon 3 dagen de tijd had om al die onzin te doorstaan. Dat hebben al die hardwerkende mensen hier in nederland niet! (uitzonderingen daargelaten ;))

Mooie foto's, je ziet er 'welvarend' uit.

Have fun, groeten!

• 11 Januari 2009 - 07:35

Broer:

Tering vriend...wellicht is meer blowen en minder bier drinken een idee, die pens van je begint aardige proporties aan te nemen als ik die foto's zie :D

Maar verder erg leuk stukje om te lezen! Wij zijn flink aan het aftellen nu!

Gr vic

• 11 Januari 2009 - 10:03

Lisette:

Hey Bloem!

Klinkt weer goed! Ik heb nu ook een hele mooie auto!!!

Tot snel!

X

• 12 Januari 2009 - 09:55

Maunie:

Klinkt allemaal zoals Hero het op de Amerikaanse tv heeft gezegd... Hoeveel bolletjes heb je voor die auto moeten slikken?

Veel plezier daar (je kan er ten minste niet schaatsen)!

• 12 Januari 2009 - 19:22

Djurk:

gozar, wie heeft die mooie foto's gemaakt man ;-)

ben blij dat het met de waggie gelukt is! minnaar en ik steven alweer op de volgende vakantie af.. er zit zo'n 30 graden verschil tussen.. en oja, ik krijg mn batterijen nog terug ouwe viespeuk!

mzls
    Dirk

• 13 Januari 2009 - 12:19

Irene:

Hey Bloempje!!!

Je hebt het weer heerlijk voor elkaar! Redelijke kans dat ik dit jaar ook richting curacao kom. Maar dan gewoon voor vakantie (dat is mijn voornaamste bezigheid tegenwoordig en af en toe haal ik tussen door nog een tentamentje) Kom ik je zeker opzoeken. Have fun!!! Kus Irene

• 13 Januari 2009 - 13:20

Martine:

Jezus Tommie!

Hoe durf je al je lezers zo onwijs jaloers te maken. Als een echte Mich Buchanon uit Baywatch (met een iets groter buikje en godzijdank minder borsthaar, maar nog steeds even goddelijk als altijd) een beetje paraderen bij het strand met een biertje en dan ook nog je eigen Knight Rider voor de deur... Ik heb er geen woorden voor en kan niet wachten op je volgende verhaal.

Dikke kus Martine

• 14 Januari 2009 - 13:16

Luuk:

Yo Blommmm!!

Klinkt allemaal uitstekend daar op de Antillen, lekker hoor! Jij hebt het ook niet bepaald slecht geregeld zullen we maar zeggen.

Hoelang blijf je daar eigenlijk? Wie weet kom ik eens een keer langs (long-term haha).

Gr uit Beijing,
    Luuk

• 14 Januari 2009 - 14:23

Lizzy:

Hee Tho,

Ja hoor ik heb je site gevonden, duurde even maar ik ben weer helemaal bij! Klinkt echt zo goed je verhalen, nu heb ik helemaal heimwee naar in het buitenland wonen, hbe je toch weer allemaal mooi voor elkaar blommie!!

De plannen om je op te zoeken zijn er al nu nog ff een geldzak vinden en dan komt het helemaal goed!!

Dikke kus Lizzy

• 15 Januari 2009 - 09:24

Yentl:

Dat regel je erg goed, dubbel paspoort en heerlijk wonen op een mooi eiland! Wie wil dat nou niet!
    Ik kom even een weekje kijken, vrienden van ons hebben hun bruiloft daar. Ook niet verkeerd, toch?!
    Groetjes

• 31 Januari 2009 - 12:27

Yentl:

Hoi,

ze hebben hier wel veel regen op Curacao... Ik kwam voor de zon :(
    1 ding is zeker, het is hier altijd warm!

Nog veel plezier hier! Ik vertrek vandaag weer...

groetjes