Een half begin is goed werk...toch? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Thomas Blom - WaarBenJij.nu Een half begin is goed werk...toch? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Thomas Blom - WaarBenJij.nu

Een half begin is goed werk...toch?

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

22 December 2008 | Nederland, Amsterdam

Zo, de toon is gezet, ik schrijf een stukje als ik net aangekomen ben en daarna meteen drie weken helemaal niks meer… Ik had het dan ook zoooo druk! Meteen na de eerste week kwamen Ingrid en Paula (inderdaad, dezelfde dames die mij deze waarbenjij.nu cadeau hebben gedaan) namelijk op bezoek bij Sander, het broertje van Ingrid, die hier stage loopt. Dit was natuurlijk ook een beetje bezoek voor mij, wat dus resulteerde in een hele gezellige week, waarbij een hoop happy hourtjes (dat lijkt heel erg op een ander woord realiseerde ik me toen ik het getypt had, als je nog een keer terug moet lezen wat ik bedoel heb je een hele nette gedachtegang) bezocht zijn en een beetje strandgehangen is. Happy hours is het magische woord op Curaçao, aangezien de drankprijs normaal gesproken nogal Nederlands is (tussen de €2 en €3) en het loon een stukje lager dan in Nederland zijn happy hours errug fijn. Onder deze happy hours zijn een aantal ongelooflijk fijne, met name bij Zanzibar, Mambo en Wet&Wild. Allemaal op het strand, dus emmertje bier halen, naar de zee lopen en met je voeten in de zee heerlijk biertjes drinken en naar de ondergaande zon kijken en mooie foto’s maken natuurlijk (ik heb geen fotoruimte meer op mijn blog hint hint). En verder zijn er dan nog boten, badkamers (“discotheek” met witte tegels aan de wand en op de vloer enzo), Mexicaantjes (wel iets andere dan in China helaas) en andere vervelende locaties waar je van een goedkoop drankje kan genieten.
Op zaterdag heb ik afscheid genomen van Ingrid en Paula, om later alleen maar weer twee nieuwe bezoekers te begroeten. Dirk en Minnaar hadden namelijk besloten om ff een weekje te komen kijken waar ik nou precies zat en of dat allemaal wel goed was voor mij. Ik denk dat ze het er inmiddels over eens zijn dat dit heeel goed voor mij is haha. Omdat ik de jongens toch niet teleur wilde stellen ging ik op dezelfde dag ook op het huis van kennissen passen, met grote tuin, zwembad, nintendo wii enzovoorts. Erg vervelend natuurlijk, vooral voor die jongens die hier even heel soepeltjes zonder hotel of wat dan ook viersterren onderkomen hadden. Voor mij is het natuurlijk ook helemaal niet erg, aangezien ik nog steeds niks gevonden heb waar ik wil gaan wonen. Ik heb wel iets gevonden waar ik eigenlijk niet wil gaan wonen, maar dat ik uit ellende dan toch maar ga doen. Het is een studentenhuis met kamertjes zoals je die kent van Harry Potter (of als je HP niet kent, denk aan een bezemkast). Dit alles is wel goedkoop en ik had ook al kennis gemaakt met een paar meiden die er ook wonen en die vertelden me dat het wel beregezellig was. Misschien dat het dus een optie is om daar ff twee maanden te gaan zitten zodat ik op mijn gemak verder kan gaan zoeken. Hierover in mijn volgende update zeker meer informatie.
Het weekje Dirk en Minnaar was ook weer van een degelijk happy hour gehalte, met wat strand erbij. Gelukkig moest ik gewoon werken de hele week, dus ik heb het een beetje rustig gehouden (ook in verband met de portemonnee, want die is een beetje leeggeraakt met van die sollicitatiereisjes). Verder veel van het eiland gezien met de jongens en erg goed gechilled in de tuin en bij het zwembad.
Ik had beloofd om wat meer over mijn werk te vertellen en na al dit geschrijf over wat ik in mijn vrije tijd doe ook maar eens een verhaaltje over werk. Ik ben dus cost controller, dit houdt in dat alle goederenstromen (op dit moment alleen nog maar Food & Beverage, zou theoretisch uitgebreid kunnen worden in de loop der tijd) door mij gecontroleerd worden. Dus van de leverancier naar de storeroom, van de storeroom naar de bars en restaurants en als er tussen bars/restaurants nog wat gewisseld wordt ook. Dit doe ik dus aan de hand van de eerder genoemde gameboy, waar ik alles in kan voeren en dan via de internetsite rapporten uit kan draaien. Bijvoorbeeld hoeveel bier hebben we op dit moment precies en hoeveel is er van de storeroom naar de bar gegaan enzovoorts. Uiteindelijk wordt dan op de eerste van de maand de gehele stock geteld in alle bars, restaurants, keuken en de opslag waarna het daadwerkelijke verbruik van die maand berekend kan worden. Dit kan dan weer gekoppeld worden aan het verbruik volgens het kassasysteem en zodoende kan je dan bepalen of er ergens dingen “kwijt” zijn. Dit alles wordt verwerkt in een rapport waaruit dan ook de foodcost (inslagpercentage van de keuken) en de beveragecost (inslagpercentage van dranken) berekend worden, een belangrijke graadmeter van de F&B afdeling. Vervolgens verdwijnt het rapport richting de Controller en komt het in een bepaalde vorm op de winst en verliesrekening. En dat, is mijn werk in een notendop.
Daarnaast komen er wel meer dingen bij kijken, aangezien ik ook verantwoordelijk ben voor de storeroom en de supervisor ben van Tyron, de storekeeper. Samen zorgen wij dat alle bars en restaurants bestellingen krijgen en dat de store op zijn beurt weer goed gevuld blijft door te bestellen. Op mijn halve dag werk die ik per week heb ben ik degene die bestellingen naar alle outlets mag brengen, dat is Tyron zijn vrije dag, hij werkt zaterdag een half dagje. Dit is prima werk waar je niet al teveel bij na hoeft te denken en dat is wel zo prettig op de zondagmorgen…
Het hotel heeft toch wel een aardige naam, zoals je kunt merken aan de gasten die er allemaal over de vloer komen. Misschien heb je in der krant gelezen over die delegatie van Nederland die naar de Antillen was gereisd met een grote zak met geld? Die zaten bij ons in het hotel, inclusief Balkenende, Hirsch-Balin, ter Horst, maar zonder Vogelaar haha. De dag nadat het akkoord was getekend heeft de eilandraad besloten dat ze wel een cadeautje verdiend hadden en zodoende hebben ze toen maar een pensioenwet aangenomen waarmee ze in 12 jaar een maximaal pensioen kunnen opbouwen van 70% van hun laatstverdiende loon, dat al opeisbaar is vanaf hun 50ste. Deze regeling kan oplopen tot zo’n 1,3 miljoen Nafl per eilandsraadslid, er worden dus goede dingen gedaan met uw belastingcenten!
Verder is het land hier in rep en roer over kerst en oud en nieuw, maar ik heb absoluut geen feestdagen gevoel. Is ook echt moeilijk voorstellen met 30 graden, zon en strand… Er zijn gelukkig genoeg feestjes om naartoe te gaan, dus ik hoef me niet alleen te voelen… snik snik… Mijn eerste feestdagen dat ik niet thuis ben, het voelt vreemd aan, maar ik overleef het wel. Ik zal voornamelijk de kerstdagen missen, oud en nieuw ben ik toch al niet zo’n enorme fan van want dat is gewoon weer een excuus voor een avondje/nachtje biertjes en champoppel drinken. Overigens wordt dit een hele fijne nieuwjaarsdag, want als je goed gelezen hebt, stond er ergens een stukje eerder iets over wat ik de eerste van de maand moet doen… Dit moet in alle vroegte gebeuren, voordat de bars en restaurants open gaan, want dan worden er weer dingen gebruikt en klopt de telling niet meer. Ik sta dus op 1 januari om 7 uur op mijn werk! Ff een half dagje knallen en dan de rest van de dag bijkomen…
Ik ga weer proberen om jullie op de hoogte te houden, wordt wel wat makkelijker nu ik geen bezoek meer heb. Zit weer wat vaker thuis en heb minder te doen.

Bon Pasku! Oftewel prettige kerstdagen en alvast felis ana nobo (die mag je zelf verzinnen).


  • 22 December 2008 - 22:39

    Hanneke:

    Heej Tho!
    Heeft mijn vent zich een beetje gedragen? Ik ben blij dat je hem weer naar huis stuurt hoor :)
    Misschien komen we volgend jaar wel saampies :)
    Werkze daar, have fun, dikke kus Han

  • 23 December 2008 - 00:10

    Marloes :

    Blommie!! Heerlijk aan het genieten van het goede leven daar zo te horen! Heerlijk.... en ik zit hier maar een beetje te kouw kleumen met -6 en sneeuw!! Haha ach ja, verschil moet er wezen he! Daisy zit nu ook in Curacau! Als je haar nummer wilt hebben moet je maar even mailen en zal ik hem je even geven!! HAVE FUN en goed insmeren in de zon he! :)

    XXXXX

  • 23 December 2008 - 07:37

    Martine:

    Terwijl ik hier sta kou te kleumen bij de bushalte zit jij met je voetjes in de zee, heerlijke temperaturen en heerlijke vrouwen paula en ing! Leuk om weer een updeetje te lezen, zo bezorg je mij een beetje vakantiegevoel :P
    Fijne lonely christmas :( je komt vast wel leuke mensen tegen en succes de eerste uren van 2009 :)

    kus kus

  • 23 December 2008 - 08:01

    Irene:

    Klinkt alsof jij je niet heel erg verveelt daar of wel??? :)
    Jij ook alvast hele fijne feestdagen, geniet ervan!
    Kuzz Irene

  • 23 December 2008 - 09:10

    Lisette:

    Bloempje!
    Leuk om weer wat te horen van dat vervelende leven van je daar! Ik ben weer uit het gips dus kan weer gaan swingen tijdens de feestdagen. Maak er gezellige dagen van!
    Kus

  • 23 December 2008 - 09:14

    Edwin:

    Heey Tommie,
    lachen man dat je een baan hebt in curacao. Ik kom er namelijk ook elke tien dagen. Wellicht komen we elkaar nog wel tegen. Als je 23 dec., 2 en 12 jan. in de haven kijkt kun je waarschijnlijk het schip wel zien liggen (het is de zuiderdam). Meestal liggen aan het begin van de haven net voor bij de loopbrug.
    Fijne feestdagen en veel plezier met je nieuwe job,
    laterz Edwin

  • 23 December 2008 - 13:33

    Frank:

    Deze berichten doen je populariteit onder de "onder de crisis lijdende" bevolking hier.

    Al hoewel wij het ook niet slecht hebben volgens het volgende bericht:"winkeliers verwachten rond Kerstmis 720 miljoen euro extra omzet te boeken. Dat is 3 procent meer dan vorig jaar."

    Ik als cost controller van de Nederlandse overheid schrik hier toch wel van ;)

    Fijne dagen he, jammer dat je voor de old-school niet eens ff langs komt!

  • 23 December 2008 - 13:34

    Frank:

    Het doet je populariteit geen goed...

    Zo gezegd, aju!

  • 23 December 2008 - 21:13

    Rens:

    Je bent zeker vergeten dat je al vaker kerst op Curacao hebt gevierd. WIJ vonden het altijd wel leuk met een kerstboom naast het zwembad en zelf erin met een heerlijke cocktail met veel ijsklontjes.
    Heel veel plezier en we hebben nog wel even contact.
    Bon Pasku i tur kos bon.

  • 24 December 2008 - 00:52

    Martijn En Jacq:

    Ni hao,
    Ik lees net dat je niet echt feestdagen gevoel hebt, maar bij deze toch een hele fijne kerst en knallend 2009..!!

    Groetjes uit shanghai.

  • 25 December 2008 - 17:01

    Pip:

    Blom! Merry Christmas :-) geniet er van, van al die sneeuw, cocktails en lekkere wijven...
    Ben ook al aan 't checken of ik niet eens een keer moet komen controleren hoe de bier-stromen lopen, haha!
    Kerel, hou je taai... x

  • 30 December 2008 - 18:23

    Xenia:

    hee lief,

    geniet ermaar van ik vond de 2 weken toen ik er was zo voorbij gevlogen!!!

    heel veel plezier en gezond 2009

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Thomas

Ik werk op Curacao voor anderhalf jaar bij het Avila Beach Hotel. Verder voornamelijk zon, zee en strand...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 33178

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 29 September 2008

China

27 November 2008 - 30 November -0001

Curacao en omstreken

Landen bezocht: