Tempel van de Hemel, eerste werkdagen - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu Tempel van de Hemel, eerste werkdagen - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu

Tempel van de Hemel, eerste werkdagen

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

30 Januari 2008 | China, Beijing

Zo, het is weer even stil geweest, de blogs nemen nu alweer in frequentie af...

Afgelopen maandag voorlopig even mijn laatste toeristische dingetje gedaan: De Tempel van de Hemel. Wederom erg mooi en rustgevend. Bij de ingang een kaartje gekocht en ook een audio-guide, voor de hoofdprijs van 7 euro. Zo'n audio-guide is geweldig, je krijgt een soort doosje met koptelefoon en die koptelefoon reageert als je op een bepaalde plaats loopt door een verhaal te vertellen over je wat je op dat moment ziet. Dit maakt alles een stuk interessanter, omdat je ook de geschiedenis en de betekenis van alles wat beter begrijpt.

De Tempel van de Hemel was er voor de keizers van China om offers te maken aan de hemel (lag best voor de hand vind je niet?). Naast de Tempel van de Hemel heb je ook nog de Tempel van de Aarde, Zon en Maan in respectievelijk het noorden oosten en westen (ten minste, volgorde weet ik niet meer precies) en deze ligt dus in het zuiden. Veel verschillende vertrekken, waar de keizer zich op verschillende manieren kon voorbereiden op zijn offer aan de hemel. Hij moest zich namelijk ergens verkleden, hij moest ergens vasten, ergens bidden en ergens daadwerkelijk het offer maken. Ook hier is het weer indrukwekkend hoe stil het kan zijn in zo'n enorme stad, ten minste als je niet in de gang van 72 kamers loopt. Daar wordt namelijk (ook toen ik er was) regelmatig klassiek chinese opera uitgevoerd. Klinkt voor geen meter, maar wel leuk met ouderwetse instrumenten en zang.

's Avonds heb ik gegeten met Suus en Suus, twee meiden van de hotelschool die hier al een tijdje zitten (2 en 6 maanden). Was erg gezellig, waren in een soort pub bij hun hotels (Holiday Inn Lido en JW Marriott) in de buurt. Heerlijk enigszins westers gegeten: Spinaziepasta met garnalen, erg lekkah. Zij hebben het allebei reuze naar hun zin, ik vertrouw er dan ook op dat dat bij mij ook goed gaat komen. Zij hebben allebei ook chinese les en raadden mij het ook heel erg aan, erg leuk en je hebt er best veel aan. Niet laat gemaakt, want de volgende dag moest ik "werken".

Ja, "werken" want het is nog introductieperiode. En dat heb ik gemerkt, ik heb namelijk nog bijna (na de tweede dag) niks gedaan. De eerste dag de grand tour van het hotel gekregen door de assistent Front Office (FO) manager. Aardige Duitse jongen van mijn leeftijd, die het dus al iets verder geschopt heeft haha, ik loop een beetje achter op de carriere ladder. Maak ik later dan wel weer goed hoop ik... Mooi hotel, erg groot, erg ingewikkeld nog in eerste instantie. Er zijn namelijk naast het gebouw waar het hotel in zit ook nog twee vleugels; 1 met shopping mall waar toeristen afgezet worden en 1 met appartementen, kantoren en showrooms (waaronder BMW, Mini en Maybach). Daarnaast wordt er ook nog erg druk verbouwd, inderdaad met het oog op de Olympische Spelen.

Het hotel heeft 18 verdiepingen, met het zwembad op de 18e verdieping. Erg vet dus, zwemmen met uitzicht over de "hele" (je hebt een sateliet nodig om de hele stad te zien, lukt je van geen enkele toren) stad. Verder nog tal van restaurants en faciliteiten, zie de website maar van het hotel...

Na de rondleiding wist men eigenlijk ook niet wat ik nog moest doen, dus kreeg ik handleidingen in mijn hand geduwd die ik door moest lezen. Toen ik die uit had wisten ze het nog steeds niet en moest ik dus maar een beetje achter de receptie gaan staan en meekijken. Dat heb ik dus gedaan tot mijn dag teneinde liep (netjes 8 urige werkdag overigens).

Eten in de personeelskantine is niet goed, ook niet slecht. Heb, zo ver ik nu gezien heb, in duitsland zeker slechter gegeten van tijd tot tijd. Maar dat schijnt hier ook wel eens te zijn, we zien wel. Ik eet dus in de Senior staff canteen, wel een flink verschil, wij hebben borden en bestek enzo, het gewone volk krijgt van die gevangenis traytjes met iets wat ergens op eten lijkt en rijst erin gekwakt.

's Avonds met Alex (kamergenoot -red.) gaan eten bij Durty (ik weet niet of dat met opzet is, of dat ze het gewoon niet begrijpen) Nellies, een Irish Pub die tussen mijn kamer en het hotel ligt. Goed westers eten en halve liters Tiger bier. Best een paar biertjes gedronken en gegeten, uiteindelijk 20 euro de man kwijt. Dat is best prijzig voor hier, maar als ik dan denk wat ik thuis kwijt geweest zou zijn.....

Vandaag dan Housekeeping gedaan, bij de Laundry Room (wasserette voor de Fransen onder ons). Wat een suffe bedoening... Ik moet zeggen dat het erg interessant is om nou eindelijk eens te zien hoe een hotelwasserette werkt, aangezien dat in het westen zo'n beetje overal ge-outsourced (spelling?) wordt. Maar daarna wisten ook zij weer niet wat ze met me aan moesten en heb ik dus maar een beetje rondgehangen, veel naar de kantine gelopen om te roken en verder niks. Toen hadden ze eindelijk iets te doen voor me. Ze hebben namelijk nieuwe kussens voor de kamers gekocht, maar die zijn kleiner dan de oude. Dit houdt in dat alle kussenslopen dus te groot zijn nu. Gelukkig hebben ze een eigen naaister, dus die zat samen met haar collega alle kussenslopen te knippen en naaien. Die zaten binnenste-buiten en dat moest weer buitenste-binnen (klopt niet, weet ik), drie keer raden wie dat mocht doen. Erg leuk werk, maar ik moet zeggen dat ik al LANG blij was dat ik IETS mocht doen. Half uur vroeger mocht ik naar huis, deed me deugd.

Morgen wederom Housekeeping, maar dan loop ik een beetje mee met floor supervisor enzo. Hopelijk iets interessanter en actiever dan vandaag. Dag daarna begin ik bij de conciergedesk (concierge is niet iemand zoals je op je middelbare school had die dingen repareert, maar iemand die dingen regelt voor gasten zoals limousine, reserveringen, dames enz.) alwaar ik 10 dagen blijf. Daarna:
- 7 dagen reserveringsafdeling
- 7 dagen guest relations
- 14 dagen guest services (receptie)
- 14 dagen executive floor

Dat is mijn gehele training periode, moet ik een stukje over schrijven enzo en dan begin ik als supervisor bij de receptie voor de rest van de periode.

Op het moment staat het hotel een beetje op zijn kop, want ze gaan over op een nieuw reserveringssysteem. Eindelijk van MsDOS naar Windows (Fidelio naar Opera), is niet vreemd in de hotelwereld om nog met DOS (Fidelio) te werken, maar toch een beetje achterhaald. Wordt dus erg leuk 1 februari, dan is de migratie namelijk. Ik sta lekker aan de zijlijn toe te kijken hoe het allemaal gaat of de soep in loopt enzo. Later als ik groot ben heb ik tijd genoeg om me druk te maken over dit soort zaken.

Oh ja, nog een leuk weetje: Het hotel heeft ongeveer 1200 (!) medewerkers. Bij 526 kamers x 2 = 1052 gasten maximaal is dat dus meer dan 1 personeelslid per gast. Aardig gek he? Heerlijk die lagelonen landen....

Tot zover China,

adieu

  • 30 Januari 2008 - 11:05

    Han:

    Hee lieve Tho!

    Wat ontzettend leuk te lezen! Ben blij dat je het wel naar je zin hebt! Fijn ook dat je het zo lekker vertelt, ik kan me al helemaal inleven in de situatie daar! Superleuk! Ga je echt chinees leren? Bereid je dan maar goed voor ;)

    Hier gaat ook alles zijn gangetje, het regent weer eens in Roffa, wij werken ook allebei hier (wonen nu officieel samen, voor het geval je dat niet wist, lekker gezellig met z'n 3en haha). Zo, nu ben je van ons ook weer op de hoogte ;)

    Succes met alles, wij denken aan je!

    Kus, Han (en Giel)


  • 30 Januari 2008 - 11:10

    Rens:

    Op papier was de stage tot in de puntjes geregeld. Helaas die verschrikkelijke praktijk toch.....
    Je moet wel opletten dat je je op de juiste manier positioneert en niet al te veel kussens staat te vouwen. Tussen kussen vouwen en vrouwen kussen is een wereld van verschil...... Ik zou me maar tot het tweede beperken, dat kan je carrière wellicht ten goede komen.
    Wederom een leuk verhaal. Veel succes met je "echte" werk.

  • 30 Januari 2008 - 11:13

    Rens:

    Met zoveel personeelsleden moet het toch mogelijk zijn om er een te vinden waaraan je leiding kunt geven (en die ook nog naar je luistert.....)

  • 30 Januari 2008 - 11:13

    Kloet:

    Ik hoopte toch echt dat ik eerste was die dit bericht las... maar nee, er staat alweer een reactie!

    Je stage is echt fokkin interessant... Hebben ze niet nog plekken open daar? Haha, wat een onzin...

    Ik heb gisteren telefonisch interview gehad met Sheraton Tenerife, wordt binnenkort gebeld over de uitslag. We zien het wel!

    Fijne avond nog!

    Kloet

    PS.Deze berichten zijn trouwens ideaal SOW-materiaal!

  • 30 Januari 2008 - 11:21

    Irene:

    Hey Thomas,
    Ziet er allemaal uit als een groot avontuur! Geniet ervan man! Ik hou je dagboek in de gaten.
    Hier nog steeds goed, druk bezig bij ome Joop!
    xx Irene

  • 30 Januari 2008 - 11:30

    Moeders:

    Hoi schat,
    Wat een heerlijk verhaal weer. heel wat anders dan vroeger 'Hoe was het?' - 'O, leuk' ! En mooie foto's ook. Wel een intensief begin van je stage, als ik het zo lees. Maar gezien de verhouding personeel-gasten is het misschien inderdaad lastig bezigheden voor je te verzinnen. Komt vast nog wel goed hoor en anders heb je in ieder geval tijd genoeg om Chinees te leren (leuk!) en dat gelijk te oefenen met je collega's. Veel succes bij de concierge desk de komende dagen, met een beetje geluk kun je daar wel het een en ander opsteken over hoe en wat in Beijing, altijd handig.
    Dikke kus van je moedertje

  • 30 Januari 2008 - 11:51

    Kloet:

    Studie
    Ontwijkend
    Gedrag

  • 30 Januari 2008 - 11:52

    Kloet:

    dus de W moet een G zijn...o jee...dit belooft wat voor ons eindrapport!

  • 30 Januari 2008 - 11:59

    Almira:

    Super leuk om zo over je avonturen te lezen en te weten wat je allemaal meemaakt enzo. Jammer dat je werk nog zo passief is maar aan de andere kant; als je op deze manier begint kan het alleen maar leuker worden.

    Blijf schrijven en heel veel succes!

    kusjes almira

  • 30 Januari 2008 - 13:15

    Vic:

    Poeheeeeee, je zal wel moe zijn van al dat kijken naar werkende mensen. Als je klaar bent met je stage kan je zo bij de gemeente Oostvoorne gaan werken.

    Maar leuk verhaal hoor verder en zorg er maar voor dat jij straks bijde concierge degene bent die "dingen" regelt...altijd een procentje voor het ventje natuurlijk!

    Chusssssss vic

  • 30 Januari 2008 - 16:26

    Lenneke:

    he bloempje!
    ZO'n tegenstelling het land daar ben BOnaire! Wel super leuk om te lezen. Succes met je introducteiperiode en tot snel!
    x len

  • 30 Januari 2008 - 18:45

    Balhart:

    Vanavond Ex-ponstar party in Club live, kom je ook???

    haha, niet leuk!!!!!

    Nee, klinkt echt fucking mooi man! Wat een introductie periode! ik denk dat veel hotello's mogen dromen van al die afdelingen! vet hoor!

    Hou ons op de hoogte van al je belevenissen!!!

    Hoes ut met de vrouwe???

    Kus Ballie

  • 30 Januari 2008 - 19:03

    Annelies:

    Begrijp heel goed dat het werken op deze manier niet ideaal is (komt me toch zo bekend voor), maar hoop voor je dat het na je introductie snel verandert. Aan de andere kant hou je zo wel energie over om cultureel te doen en je op allerlei manieren in de stad thuis te gaan voelen, heeft ook wel wat. Je verhalen zijn zo leuk om te lezen dus laat de frequentie niet te veel verslappen.

    Liefs en succes maar met je "werk".

  • 31 Januari 2008 - 10:01

    Rens:

    foto temple of heaven 001 is een zoekplaatje. of zijn het de knopjes voor de lift naar de hemel....

  • 01 Februari 2008 - 22:38

    Nienke:

    Hey, je hebt echt niet veel te doen he?wat een verhalen=|heb er gewoon een dagtaak aan om bij te lezen, wel onwijs leuk trouwens! hou het vol zou ik zeggen:)

    kus

  • 02 Februari 2008 - 17:04

    Madelon :

    Hé Thomas, eindelijk eens een reactie van ons. 't Is leuk om je belevenissen op deze manier te volgen. Wij hebben van jou in 2 weken tijd al meer gehoord dan van onze aannemer in 7 maanden!
    Afijn, we weten in ieder geval dat we ons geen zorgen om je hoeven te maken. Hoewel, een beetje meer werk zou ook niet verkeerd zijn. Die kussens zijn nu toch zeker allemaal wel buitenste-binnen gekeerd hoop ik. Ach, 't is even wachten tot ze doorhebben welke superieure kwaliteiten je hebt en je zit zo aan de top, toch?
    Blijf genieten en blijf schrijven, dan blijven wij lekker mee genieten.
    Dikke kus, neefje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Ik werk op Curacao voor anderhalf jaar bij het Avila Beach Hotel. Verder voornamelijk zon, zee en strand...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 33174

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 29 September 2008

China

27 November 2008 - 30 November -0001

Curacao en omstreken

Landen bezocht: