Terugblik eerste week werken - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu Terugblik eerste week werken - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu

Terugblik eerste week werken

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

03 Februari 2008 | China, Beijing


De eerste week zit er nu ruim op, een week vol sightsee-en, werken en eten&drinken.

Na het dagje kussenvouwen liep ik een dag mee met een housekeeping (floor)supervisor. Hij controleert het werk van de kamermeisjes over de twee aan hem toebedeelde verdiepingen. Een hele enerverende taak die hem het betere deel van een werkdag bezig houdt. Met het betere deel bedoel ik dan wel ergens rond de 10-12 uur per werkdag. Hij had gestudeerd aan de universiteit van Beijing voor Environmental Engineer (of iets van die strekking, hij moest het zelf vertalen met behulp van zijn telefoon), maar was dus nu al een aantal jaar werkzaam als supervisor Housekeeping. De vraag hoe dat nou precies zat en waarom is nooit echt duidelijk beantwoord... Ook al kom je met normale conversatie met sommige Chinezen een heel eind in het Engels, op een gegeven moment kom je toch een taalbarriere tegen als je wat dieper op onderwerpen in gaat. Deze dag was dus wederom toekijken, met de enige verandering dat ik ook heel veel gelopen heb. In ieder geval goed om te weten waar de kamers op gecontroleerd worden, voor het geval ik een keer snel iets moet nakijken of iets dergelijks.

Tsja de kamers... Wat een oude meuk, kan echt niet! Zoals wel meer zaken in het hotel zijn de kamers 16 jaar oud (toen is het hotel geopend):
- Lampen die wiebelen, gedeukt zijn en er ronduit niet meer uitzien.
- Digitale wekkers die niet meer de volledige tijd laten zien omdat er een LEDje of 2 kapot is.
- Wiebelende Bureau's
- Kasten waarvan de deuren niet meer sluiten.

Met andere woorden ronduit pauper, wat mijns inziens dus echt niet kan voor een vijfsterren hotel. Maar ja, op het moment wordt het plein voor het hotel, de banqueting zalen en een paar gangen verbouwd. Er is dus geen mogelijkheid om nu ook nog eens de kamers te doen. De huidige verbouwingen zijn bedoeld om het hotel er uiterlijk mooi uit te laten zien voor de Olympische Spelen (uiterlijk is alles). Na de OS zijn de kamers aan de beurt, ten minste, zoiets heb ik gehoord... Wij zijn trouwens tijdens de OS een Duitse enclave (was te verwachten in een hotel van een Duitse keten) voor alle Duitse bobo's. Buiten de OS zijn we dat overigens ook, schattingen van mijn kamergenoot liggen rond de 60% Duitse gasten. Gelukkig heb ik dus al eerder een tijdje in Duitsland gewerkt en spreek ik een aardig woordje Duits, wat nu al uitkomst biedt bij de concierge.

Vrijdag ben ik namelijk begonnen aan mijn eerste "echte" outlet van de front office, de concierge desk. Hier worden gasten geholpen met verschillende zaken, zoals airport pickups en see-offs, bellboy services en algemene informatie over Beijing zoals restaurant adressen en reserveringen. Aangezien bijna alle telefoontjes en aantekeningen in het Chinees zijn, zal mijn taak voornamelijk zijn om gasten te helpen met vragen over Beijing en dergelijke. Mijn westerse (Duitse) uiterlijk trekt alle buitenlandse (Duitse) gasten direct aan, aangezien er verder alleen Chinezen achter de concierge desk staan. Ik word veelal als eerste aangesproken, al dan niet in het Duits, met vragen over de stad. Probleem is echter dat ik natuurlijk ook nog niet zoveel weet over Beijing... Daarna moet ik het dan weer vragen aan de hoofd- of assistent concierge, maar het gaat om het idee. Ik vermaak me hier al beter dan de afgelopen drie dagen, een beetje aanspraak van gasten en wat meer in de richting van wat ik straks echt ga doen. Welkome afwisseling van toekijken en kussens vouwen. Hier vermaak ik me wel en maak ik me ook in sneltreinvaart wel wat bekender met Beijing. Voorlopig heb ik mijn zak er volgestopt met visitekaartjes van restaurants, bars en massagesalons (echte, zonder happy ending) en plattegronden van Beijing.

Aan het eind van de dag vroeg de hoofdconcierge hoe mijn rooster er verder uit zag, toen gezegd dat dat aan hem was om te zeggen. Hij besloot me het weekend vrij te geven, waar ik natuurlijk geen problemen mee had. Maandag mag ik dan weer aan de slag, elke dag beginnen om 9 uur, wat me prima bevalt moet ik zeggen. Nog even afwachten wat er met mijn rooster begint omtrent het Chinese nieuwjaar, zou wel leuk zijn om vrij te zijn. Al weet ik niet wat ik dan ga doen, maar dat komt vanzelf wel denk ik zo.

Van het weekend vrij weinig gedaan, afscheid genomen van Mia (Duits-Chinees meisje) met een groep mensen gaan grillen en hotpotten, erg lekker. Gewoon een hele zooi vlees en vis bestellen en grillen of in de hotpot gooien (dit is een pan met curryachtige soep erin) erg lekker allemaal. Gisteren (zaterdag) rustig aan gedaan, naar de cotton market geweest een soort warenhuis met allemaal kleine stalletjes met allerlei soorten kleding, electronica en sieraden. Ik had wat ondergoed nodig, met name witte tshirts en onderbroeken, hier allemaal in overvloed te vinden. Na flink wat afdingen en rondzoeken tshirts weten te kopen voor 3 euro per stuk en "echte" calvin klein boxershorts voor 1,20 euro per stuk. 's Avonds onder het genot van een halve liter bier (nog goedkoper dan schultenbrau, 20 cent) een pizza besteld. Daarna zou ik nog uitgaan, maar ik ben om de een of andere reden nog steeds elke avond helemaal kapot en heb dat dus niet meer gered. Vroeg of laat moet die jetlag toch best wel overgaan denk ik zo...

Vandaag doe ik lekker helemaal niks, tv kijken en een beetje internetten. Net als thuis zou je haast zeggen, begin me dus steeds meer gesettled te voelen haha.

Nou de eerste week is voorbij gevlogen, er zijn er dus nog maar een stuk of 51 te gaan haha. Als ik het zo lang volhoud om zoveel te schrijven per week dan kan ik een flink boek presenteren aan het eind van het jaar. Maar dat zal wel meevallen, het aantal updates zal niet zo frequent blijven, ook al doe ik mijn best.

Tot de volgende update!

Wiedersehen

  • 03 Februari 2008 - 10:01

    Lieneke:

    hey lief ex vriendje!!

    Leuk om al die verhalen te lezen.
    Als je een beetje in de buurt zou zitten had ik langs gekomen maar dit is wel erg ver weg. hahaha
    Hou zo vol met schrijven en succes in je 2de week.

    dikke kus lien

  • 03 Februari 2008 - 10:12

    Rens:

    Klinkt steeds leuker. Ik denk ook, dat je voor je het weet, doorlopend wordt aangesproken door alles wat zich westerling voelt. Dat houd je lekker bezig. Je moet al die restaurants, cafés en massagesalons waar je de kaartjes van hebt langsgaan en vertellen, dat je wilt weten hoe de kwaliteit is, zodat je de gasten een goed advies kunt geven. Kan volgens mij flink schelen op de rekening.
    Probeer toch maar om zoveel mogelijk te schrijven, want dat is leuk voor de achterblijvers en verdrijft de verveling.
    groeten,
    papa

  • 03 Februari 2008 - 10:30

    Priscilla:

    Hey Blom,
    Klinkt inderdaad alsof je je steeds meer thuis gaat voelen ... zo moet het ook zijn ...zeker als je er nog 51 weken moet zitten ;)
    Leuk om al je ervaringen te lezen ... hou ons op de hoogte he! :D

    Kus

  • 03 Februari 2008 - 10:34

    4 X Speet:

    Dag lief neefje,
    Heel leuk al die verhalen zeg. We lezen ze elke keer gelijk als we zien dat er een update is. Volhouden hoor! En ja zo te lezen aan je ervaringen daar, Chinezen blijven Chinezen het is effe wennen ha ha. Maar goed vanuit Nederland een dikke kus van mij, hand van Marius, kroel van Martin en tja Renske zegt DAAG! (nog geen kus ze zegt neeee).
    Groetjes van je nichtje

  • 03 Februari 2008 - 11:00

    Henk & Annelies:

    Met die t-shirts ben je getild volgens mij of die "Calvin Klein" valt vanvaond al uit elkaar, want dat klopt qua prijs aan geen kant. Maar ach, wat maakt het uit het is nog steeds geen geld. Fijn dat je het meer naar je zin krijgt op je werk. Leuk toch dat je als aanspreekpunt wordt gebruikt, zo leer je idd heel snel over de stad en het is ook gezellig. Niet meer uitgegaan gister, dan ben je wel heel moe geweest want wij kennen je tenslotte als een echte doorzetter op dit gebied. Wel door blijven gaan hoor met je verhalen........... veel te leuk.
    Liefs en groetjes van ons allebei

  • 03 Februari 2008 - 11:03

    Moeders:

    Hoi schat,
    Zojuist met opa even alle foto's zitten bekijken. Ik print elk nieuw bericht gelijk even voor hem en oma, zo blijven ze ook op de hoogte. Opa denkt niet dat hij al die dingen op stokjes zou eten, maar vindt dat je mooie foto's maakt (en hij is natuurlijk expert op dat gebied). Ben blij te zien dat je nu een beetje met gasten enzo te maken krijgt, lijkt me een prettigere tijdsbesteding dan kussens keren. Fijn dat je Duits zo goed van pas komt, toch een goed idee geweest om je vorige stage daar door te brengen!! Ik spreek je straks. Dikke kus, je moedertje en de groeten van opa

  • 03 Februari 2008 - 11:32

    Broertje Van Je Ex :

    He Tom
    Ik lees al dat het goed gaat bij je. Dacht je eindelijk van die duitsers af te zijn na vorige keer, nee hoor zit je er weer midden in. Wel raar van die kamers dat het zo'n oude meuk is met 5 sterren. (beetje zoals in oostenrijk, als je een ster hebt raak je hem niet meer kwijt.). Ik lees je wel weer.

  • 03 Februari 2008 - 16:41

    Drk:

    timmy! goed bezig daar jongen! lees elk bericht trouw, ben benieuwd hoe lang je het schrijven gaat volhouden. Gister hebben "vergaderd" met de schneekameehlen over de wintersport, conclusie was dat we je gingen missen. Minnaar neemt de huishoudpot over... (hij was enige afwezige vd vergadering) dan weet je t wel. Boeve heeft meteen besloten om de gruppe B een jaartje over te slaan, hij gaat niet mee. Vandaag weer netjes met 2 1 gewonnen in hoekse waard! Ed doet de bierpot prima, en Dick heeft het eerste paaltje sinds het halen van zn rijbewijs al geraakt. Oja Boers heeft een Jaap in zn oog minder lekker verhaal.. Nja werkse daar en je leest ons dagboek wel (tradities moet je houden) mzls kusjedoei

  • 04 Februari 2008 - 09:03

    H&M:

    Hee lieve Tho!

    We hebben het weer gelezen, en weer genoten!
    Je maakt in ieder geval lekker veel mee, gelukkig hoef je je niet te vervelen. En als je je wel verveelt ga je maar lekker met je fotolijstje spelen ;)

    X Han en Giel

  • 04 Februari 2008 - 10:59

    Mark:

    Tja duitsers vind je echt overal te wereld, zouden er niet meer duitsers zijn dan chinezen??

    Wel gaaf om alles zo te lezen en die foto's zijn ook leuk om te zien!

    Keep writing trouwens, leuk om zo te lezen.

    Mark

  • 05 Februari 2008 - 08:25

    Den.waarbenjij.nu:

    Xin Nian Kuai Le!
    Maak er een super mooi jaar van en blijf genieten.
    Dikke groet uit cool Shanghai.

  • 08 Februari 2008 - 16:15

    Ellen:

    Hè schoonbroer/zwager,

    Nog een gelukkig nieuwjaar hè! haha
    Zeker mooi vuurwerk gezien???

    Je verhalen zijn erg leuk om te lezen, ze spreken helemaal tot de verbeelding! Ik krijg hierdoor al een redelijk goed beeld van hoe het daar is. Misschien een leuk idee om hier later een boek over te schrijven....

    Ik hoorde trouwens van je moeder dat er toch best wel wat nederlandse hotelschool studenten zijn, dat is wel erg leuk voor je! Kun je toch een beetje ervaringen uitwisselen in de nederlandse taal. In de rest van de stad struikel je over de chinezen.

    Maarre Fleurtje wil haar oom binnenkort weer eens 'live' zien. Ze mist je donderdags. Nu is ze alleen met opa, wat ze ook heel gezellig vindt hoor, maar toch... Misschien dat we haar van het weekend weer eens met haar lachende smoeltje voor de webcam kunnen zetten, als jij ook on-line bent tenminste! Het zou natuurlijk wel leuk zijn als ze je in september enthousiast tegemoet komt rennen als je aankomt op schiphol èn ze kan lopen.

    Nou geniet van je vrije weekend, veel plezier en succes met werken maandag!

    Tot de volgende keer!

    Liefs Ellen & dikke knuffel van je nichtje Fleur x

    (NB volgende keer zak ik het kort houden hoor!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Ik werk op Curacao voor anderhalf jaar bij het Avila Beach Hotel. Verder voornamelijk zon, zee en strand...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 33182

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 29 September 2008

China

27 November 2008 - 30 November -0001

Curacao en omstreken

Landen bezocht: