Chinees Nieuwjaar enzo - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu Chinees Nieuwjaar enzo - Reisverslag uit Beijing, China van Thomas Blom - WaarBenJij.nu

Chinees Nieuwjaar enzo

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

09 Februari 2008 | China, Beijing

Daar ben ik weer, na een intens drukke week waarin ik geen tijd had om mijn blog bij te werken...

Geintje

Ik heb enkel maandag dinsdag en vrijdag gewerkt, beviel me prima. Denk dat ik daar maar een carriere van ga maken, 3-daagse werkweken... Het was deze week Chinees Nieuwjaar (Nieuwjaar volgens de maankalender ipv volgens de zonkalender) wat zoveel betekent als iedereen legt zijn werk neer en gaat een aantal "verplichtingen" af:

- Het familiebezoek
Zoals jullie hebben gezien over de chaos door het winterse weer in het zuiden (ik heb er geen last van hier in Beijing) is iedereen onderweg naar familie. Plattelanders naar de stad en stadters naar het platteland om de familie te bezoeken en samen het nieuwe jaar te vieren.

- Op de Chinese Staatstelevisie een of andere nieuwjaarsshow bekijken
Ik heb er een stukje van gezien. Vond er niks aan, maar dat heeft waarschijnlijk iets te maken met het feit dat ik geen Chinees versta.

- Een Tempel Fair bezoeken
Bij diverse tempels zijn feesten waar allemaal rommel, eten en drinken verkocht wordt. Ik wou vandaag gaan, maar had er toen toch niet de kracht voor... Ik ga morgen wel en maak ik nog wel een kleine update met foto's ervan.

- Dumplings eten
Dumplings bestaan uit vlees en groenten in deeg gerold die gefrituurd worden. Traditioneel moet je die zelf klaarmaken en dan in 1 of een paar een snoepje verstoppen. Degene die het snoepje vindt in de dumpling heeft weer veel voorspoed in het komende jaar (ze verzinnen zo veel waar je voorspoed van kan krijgen, ongelofelijk).

- Vuurwerk
- Heel veel vuurwerk
- Nog meer en langer vuurwerk
Dit is echt ongelofelijk, ik hoor ze in Nederland nog klagen dat we zo absurd veel geld de lucht in schieten... Nederlanders zijn maar mietjes met wat we allemaal de lucht in schieten, hier weten ze echt hoe je vuurwerk af moet steken. Het begint ongeveer een week voor het nieuwjaar dat iedereen alvast vuurwerk koopt en een beetje gaat testen. Dan op oudejaarsavond gaat het vanaf een uur of 8 al goed los, met de ontknoping om 12 uur natuurlijk. En wat een ontknoping was het, un-f***ing believable gewoon... Nogmaals benadrukken dat we mietjes zijn (ook vanwege het amateuristische vuurwerk wat we kunnen krijgen vanwege de overheid), want wat hier de lucht in gaat en hoe lang is echt ongelofelijk. Honderdduizendklappers, mortieren siervuurwerk, dozen met 100+ schoten aan siervuurwerk en natuurlijk ook een hele selectie aan keiharde knallen... En dat is dan nieuwjaar, daarna gaat men gewoon nog 2 weken lang door met vuurwerk afschieten. Want stel je voor dat die boze geesten (oorspronkelijk schoot men vuurwerk af om geesten te verjagen, geloof dat dat nu wat aan de kant is geschoven voor puur plezier) het na een avond nog niet begrepen hadden! Ik kan nog elke avond uit mijn raam genieten van de mooiste knallers en pijlen. Vrijdagavond hebben Alex en ik ons ook bezondigd aan het vuurwerk, we konden het niet laten. En als je het doet moet je het goed doen hadden we al snel verzonnen, dus 2 stuks gekocht en daar dan wel 80 euro aan uitgeven! Was het zeker waard, een 20.000klapper die een goeie 5 minuten bezig was en een doos met 100 schoten van het mooiste vuurwerk (met keiharde knallen gelukkig)... Als een kind zo blij waren we :D (maar goed ik dwaal een beetje af van mijn uitleg)

- Voor het nieuwjaar grote schoonmaak
Het nieuwe jaar ga je helemaal schoon in, je huis, maar ook je eigen hygiene moet op en top zijn. Voor oud&nieuw ga je dus naar de kapper, naar de manicure, pedicure weetikveelcure om je mooi te laten maken, was je je extra goed enzovoorts. Ook het hele huis moet schoon zijn, al je vuilnis weg, alle kleren gewassen, noem maar op. De reden hiervoor is namelijk dat je in het nieuwe jaar niets mag veranderen (dat brengt ongeluk, wast de voorspoed weg, of knip je af bij de kapper bijvoorbeeld) en het oude jaar zeg maar schoon achterlaten.

- Ik zal vast nog wel wat puntjes vergeten zijn, maar hier zullen jullie het even mee moeten doen. Ik zal nu proberen de rest van mijn verhaal te vertellen.

Enfin, ik was dus op dinsdag aan het werk bij de concierge. Dodelijk saai, een bezettingsgraad van wel 23%, met het uitzicht op een bezettingsgraad onder de 20% voor de komende 2 dagen, waaronder dus een kamertje of 30-35 voor de Lufthansa crew. Toen kreeg ik te horen dat ik te horen dat ik mijn public holiday kreeg van twee dagen, dus ik kon echt aan de slag met nieuwjaar vieren!

Heerlijk niks gedaan dinsdagavond en woensdagmiddag (afgezien van een verkenningswandeling en boodschappen) in de voorbereiding op de avond. 's Avonds met een van de Suzen, Pepijn (hotelschool Leeuwarden), wat Chinese collega's van Pepijn uit eten geweest in een heel leuk restaurant, maar wegens de drukte zaten we in een of andere bijzethuisje wat lang niet zo gezellig was als het restaurantje. Wel erg lekker gegeten; Peking eend, pittige kip, gamba's, krab, kikker (ja echt) en meer, heeerlijk. Daarna gingen we naar Sanlitun, een van de barstraten van Beijing alwaar we Liz (ook hotelschool leeuwarden) ontmoetten die net uit eten was geweest met haar ouders en broertje die op bezoek waren. Met dit groepje van een mannetje of 10 ongeveer hebben we toen lekker wat gedronken enzo tot iets voor twaalven, waarna we naar buiten zijn gegaan voor het vuurwerk. Dat duurde heeel erg lang, dus zijn we om een uur of 12:45 maar naar binnen gegaan bij een heel klein mexicaans restaurantje, waar die meiden vaste klant zijn. Super gezellig gebleven tot in de kleine uurtjes.

De volgende dag heb ik een klassieke nieuwjaarsdag gehad, namelijk op de bank hangen en films kijken. Dat kan hier namelijk heel erg goed, 3 filmzenders zonder reclame en in het engels. Dit heb ik uitgehouden voor zo'n 5 films en toen ben ik weer naar bed gegaan. Geweldige besteding van een vrije dag moet ik zeggen hoor. Niet te vaak natuurlijk, je moet op je vrije dagen ook wel eens wat naar buiten gaan en intelectuelere dingen doen. Maar nu dus even niet.

Nog 1 dagje gewerkt en toen was het einde van mijn tijd bij de concierge. Mijn volgende afdeling is guest relations, de oude blom vroeg zich al af of dit dan losse of vaste relaties zijn. Ik weet het nog niet zeker, maar ik ga voor de losse relatie denk ik... Maar serieus, ik heb nog niet echt een goed idee wat ik daar precies ga doen, dus het is goed dat ik daar een week doorbreng. Dan weet ik het namelijk wel en kan ik het jullie ook vertellen. De week daarna kom ik dan eindelijk bij de receptie terecht, waar ik de rest van het jaar (na 2 weken ga ik nog 2 andere afdelingen doen) mijn tijd zal verdrijven.

Gisteren dus een TGIF (thank god it's friday) momentje gehad, van deze inspannende week...NOT... Maar iig wel lekker gaan stappen in de Vic's (voor de oplettende lezer: ja, dezelfde toko als mijn eerste avond). Dit keer zonder vrouwelijke collega's, dus ook geen "verleidingen" met dubbele gevoelens ;)... We waren met zijn vieren, Alex, Maarten en Andreas (dat is de Duitse assistent front office manager, ook een baas van mij dus, blijf wel met chefs stappen dus haha). Leuke avond gehad, waarin ik met Alex heb staan lachen om vergeefse pogingen van Maarten en Andreas om een chineesje "ab zu schleppen". Viel hen toch een beetje tegen haha... Was wel een beetje rustig ivm het nieuwjaar, blijkbaar nog veel mensen met familieverplichtingen enzo. Na afloop nog een doner (de o-umlaut werkt niet in internetexplorer) gehaald, maar ze hebben hier dus geen knoflooksaus. Beetje een tegenvaller...

Vandaag wilde ik eigenlijk nog naar een tempel fair gaan, maar daar had ik bij nader inzien geen zin in, dus dat doe ik morgen.

Intussen gaat er nog steeds heel veel vuurwerk de lucht in, zelfs tijdens het schrijven van deze blog. Dat duurt nog twee weken, daarna weer een jaartje wachten.

Iedereen superbedankt voor alle leuke reacties, ben blij dat jullie zo enthousiast meelezen met mijn belevenissen en ik ben ook best een beetje trots op mezelf dat ik het al zo lang vol houd om mijn blog bij te werken. Ik doe mijn best om dat ook te blijven doen!

Dan wens ik iedereen nog een gelukkig 4705 (Chinese jaartelling) en tot blogs!

  • 09 Februari 2008 - 14:03

    Annelies:

    In China ben je dus geen rund als je met vuurwerk stunt zie ik. Maar dat komt natuurlijk omdat ze daar het jaar van het rund nog niet hebben. Wel heel leuk om te horen hoe het allemaal gaat met zo'n oud en nieuw, ieder land heeft toch zijn eigen gebruiken. Begrijp wel dat je het echt naar je zin hebt daar en dat is toch het belangrijkste als nu je werk bij de receptie ook nog naar je zin wordt heb je het helemaal voor elkaar.
    Kijk uit naar je volgende verhaal liefs maar weer en groetjes van Henk

  • 09 Februari 2008 - 15:39

    Jennifer:

    Heey!
    Leuk dat je het leuk hebt!!
    Maar van die lange verhalen wordt ik wel een beetje moe ;)
    Have fun!!
    xxx

  • 09 Februari 2008 - 17:11

    Broer:

    Leuk stukske weer broertje! Ben wel lichtelijk verbaasd dat vuurwerk daar toch ook best prijzig is, had ik echt niet verwacht in het land waar ze het uitgevonden hebben.

    Hoe staat het ervoor met de lufthansa crew members, al vorderingen???

    Chussssssssssssssss

  • 09 Februari 2008 - 22:32

    Yentl:

    Hee Thomas,

    je houdt het schrijven van verhalen zeker goed vol! Wel erg leuk om te lezen.

    groetjes x

  • 09 Februari 2008 - 23:35

    Moeders:

    He schat,
    Leuk verhaal heb je weer geschreven en erg leuk om niet alleen over je belevenissen te lezen maar ook over de gewoontes en gebruiken van de Chinezen. Da's nog een heel gedoe zo met Nieuwjaar, ben blij dat wij daar toch wat minder uitgebreid werk van hoeven maken, vooral van dat alles schoonmaken enzo! Toch nog maar vuurwerk gekocht!? Alle vingers er nog aan hoop ik? Kan me voorstellen dat je een beetje mee wil doen met al dat vuurwerkgeweld. Heel bijzonder om mee te maken hoor.
    Je komt in het hotel wel een beetje langzaam op gang he? Ik had niet gedacht dat chinezen zo'n relaxed volkje waren, maar misschien is dat ook alleen maar naar buitenstaanders toe. Ben benieuwd naar de guest relations die je gaat aanknopen volgende week ;-
    Je eetgewoonten begin je al aardig aan te passen, als je nu al aan de kikkers bent, dan zie ik het nog gebeuren dat je straks van die enge dingen aan stokjes gaat eten brrrrrrr. Weet je zeker dat je daarvoor de goede inentingen hebt gehad??
    Prettig weekend nog en we bellen (nu echt, morgen!). Dikke kus van je moedertje

  • 10 Februari 2008 - 06:23

    Rens:

    Volgens mij waren ze vergeten om de toeristentoeslag van het vuurwerk af te halen.

  • 10 Februari 2008 - 06:23

    Rens:

    Volgens mij waren ze vergeten om de toeristentoeslag van het vuurwerk af te halen.

  • 10 Februari 2008 - 11:49

    Frank:

    Thomie!

    Niet verkeerd hoor, eerst hier nieuwjaar meepikken, en dan het daar nog eens dunnetjes overdoen!

    Met z'n lage bezettingsgraad kan je vast wel wat gratis kamers voor ons regelen ;)
    En als je dan ook wat regelt met die gasten van Lufthansa....

    Maar klinkt goed allemaal man.
    3 daagse werkweek, goed plan!

    Have fun, ltr

  • 21 Februari 2008 - 17:22

    Ronald:

    Hey gozert,

    Hoe is het ermee? Hier moeten we 10 uur rijden om te kunnen skieen en bij jouw ligt het in je "achtertuin", damn!

    Het is dit jaar toch het jaar van de Rat? Dat vertelde de plaatselijke Chinees hier op de hoek.

    als Frank alle gasten van Lufthansa wil heb ik daar geen probleem mee. Of is dat verboden in China.....?

    mzzls, Ronald

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Ik werk op Curacao voor anderhalf jaar bij het Avila Beach Hotel. Verder voornamelijk zon, zee en strand...

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 33186

Voorgaande reizen:

27 Januari 2008 - 29 September 2008

China

27 November 2008 - 30 November -0001

Curacao en omstreken

Landen bezocht: